Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy společenských věd 1 (KPA / AZSV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / AZSV1 - Základy společenských věd 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Občan, občanství, státní občanství ČR, občanství Evropské unie, nabývání, pozbývání, prokazování, apatrida.2. Objasnění základních pojmů MKV (interkulturní vzdělávání, multikulturní výchova, interkulturní výchova, multikulturalita - multikulturalismus, národ - národnost, kultura - kulturní vzorce, předsudky, stereotypy, postoje, xenofobie, rasismus, rasa).3. MKV v legislativních a jiných dokumentech (Úmluva o právech dítěte, NPRV, školský zákon).4. Předmět, cíle MKV, MKV v cílech, kompetencích a vzdělávacích oblastech RVP PV,5. Význam a specifika MKV v MŠ (se zohledněním prostředí v MŠ, věcných a psychosociálních podmínek, pomůcek, organizace).6. Jinojazyčné dítě ve skupině, přijímání odlišností dětmi předškolního věku, spolupráce s rodiči, sociokulturní handicap.7. Osobnost pedagoga MŠ v MKV (desatero učitele).8. Kompetence pedagoga MŠ v MKV(sociální, předmětové a komunikační kompetence)9. MKV v edukačním projektu (integrace MKV-prostředí a cíl, podstata multikulturalismu).10. Osobnostní a sociální vývoj dítěte při realizaci MKV (mezilidská interakce, humanitní pojetí skupiny, prvky kooperace v MŠ).11. Uplatňování MKV v MŠ (např. pomocí hudby - význam hudby, hudební činnosti s využití etnické hudby, emocionální aspekty hudby, hudba jako prostředek přijímání odlišností dětmi).12. Emigrace a imigrace po roce 1989, cizinci, azylanti, národnostní menšiny v ČR, odlišnosti mentality Romů, antisemitismus.13. Současné pojetí MKV v ČR (kulturně-standardní přístup, transkulturní přístup, skupinový přístup, osobnostní pojetí MKV).

Získané způsobilosti

Studující se orientuje v základní terminologii MKV, v transkulturní pedagogice, chápe její význam. Dokáže chápat a přijímat odlišnosti a kulturní různorodost jako přínosné, má vytvořeny respektující vztahy mezi kulturami. Zvládá komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Prostřednictvím MKV dokáže uplatnit osobnostní přístup při výchově a vzdělávání dětí z rozdílných kulturních prostředí.

Literatura

BERÁNKOVÁ, Kamila a Eva MRÁZOVÁ. Každý je důležitý - vzájemně se poznáváme! (metodické náměty pro multikulturní výchovu). Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-052-5.PELCOVÁ, Naděžda, et al. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.PETRUCIJOVÁ, Jelena. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-083-1.PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-890-6.BURKOVIČOVÁ, Radmila a Jana NAVRÁTILOVÁ. Realizace multikulturní výchovy a vzdělávání v mateřské škole prostřednictvím etnické hudby. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-676-8.ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2008. ISBN 978-80-7041-251-0.ŠVINGALOVÁ, Dana. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: Liberecké romské sdružení, 2007. ISBN 978-80-903953-0-5.ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.

Požadavky

Pravidelná účast na seminářích. Pravidelně, aktivně se účastnit besed a diskusí v seminářích.Požadavky pro absolvování zkoušky: vypracování seminární práce na zadané téma, prokázat porozumění problematice MKV.

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.