Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika dramatické výchovy s praxí 1 (KPA / BDD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BDD1 - Didaktika dramatické výchovy s praxí 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod k předmětu - seznámení s plánem výuky a požadavky k zápočtu .2. Hlavní principy výuky DV ve vztahu k dosavadní zkušenosti, prožitku, akci - jednání - činu, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji, aktivnímu sociálně uměleckému a emocionálnímu učení.3. Analýza dramatických her a improvizací vzhledem k cílům obsahům, tématům, námětům, konvencím, metodám, organizačním formám a rozvoji - učení dětí .4. Osobnost dítěte předškolního věku v DV a jeho psychický a somatický vývoj5. Hospitace hodiny DV (1) - pozorování výuky DV: zápis činnosti učitele a dětí v časovém harmonogramu, písemné vypracování protokolu s doplněním sledovaných jevů (cíle, téma, námět) a jejich následná analýza (rozbor).6. Reflexe hodiny DV - analýza výuky a jednotlivých činností ve vztahu k činnostem učitele a dětí a vzhledem k cíli, obsahu, tématu, námětu a rozvoji - učení dětí7. Plánování a řízení (vedení) výuky DV - cíle, obsahy, témata, náměty, metody, osobnostní a sociální rozvoj dětí i učitele, pravidla a komunikace důležité oblasti zkušeností dítěte, sebehodnocení dítěte.8. Hospitace hodiny DV (2) - pozorování výuky DV: zápis činností učitele a dítěte v časovém harmonogramu, písemné vypracování protokolu s doplněním sledovaných jevů (cíl, téma, námět, konvence, metody, organizační formy a rozvoj - učení dětí) a jejich následná analýza (rozbor) .9. Reflexe hodiny DV - analýza výuky ve vztahu k činnostem učitele a dětí, k cíli, obsahu, tématu, námětu, konvencím, metodám, organizačním formám a rozvoji - učení dětí.10. Osobnost učitele v DV - jeho předpoklady, schopnosti a dovednosti, znalosti, zkušenosti, seberozvíjení a další vzdělávání.11. Výuka hodiny DV - samostatné vyučování, příprava na průběžnou praxi dramatické výchovy ve třetím ročníku, seznámení s dětmi - pedagogická diagnostika.12. Reflexe výuky DV - sebereflexe, pedagogická diagnostika, výhled k průběžné praxi dramatické výchovy v příštím školním roce13. Příprava ročního plánu na řízení (vedení) výuky DV a práce s osnovami DV - cíle, obsahy, témata, náměty, metody, diagnostika dětí, OSR dětí i učitele, pravidla a komunikace).

Získané způsobilosti

Student aplikuje a prohlubuje znalosti a dovednosti i z jiných předmětů k osobnosti dítěte předškolního věku v didaktice a v úkolech zaměřených na praxi. Vypracuje 2 pozorovací protokoly s didaktickou analýzou výuky dramatické výchovy (téma, cíle - výstupy, učivo, popis průběhu a hodnocení). Vypracuje a prezentuje střednědobý plán (měsíc - čtvrtletí) pro hodiny dramatické výchovy na základě RVP. Naplánuje, realizuje a zhodnotí 3 vyučovací lekce dramatické výchovy. Kriticky nahlíží na přípravu ostatních studentů ve skupině při společných konzultacích praxe. Ověřuje a koriguje své představy (hypotézy) o praxi (např. činnosti učitele a dětí, cíle, učivo, komunikace atd.).

Literatura

ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-188-x.HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-087-1.Heydebrand, C. O duševní podstatě dítěte. Praha : Baltazar, 1993. MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M. Radosti a strasti. Jinočany : H + H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.MADROVÁ, E. Zkuste být dítětem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.MACHKOKVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-706802-9-6.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.PROVAZNÍK, J.,ULRYCHOVÁ, I. a kol. Návrh osnov dramatické výchovy pro 1.-5. ročník obecné školy (pracovní verze). DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1989. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.ACKROYDOVÁ, J. Schéma plánování hry (pracovní materiál ze semináře "Učitel v roli" DS, Ú/O 1996). NEELANDS, J. Strukturování dramatické práce. (interní pracovní materiál pro seminaristy Dětské scény 1995). BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980.

Požadavky

Vypracovat a odevzdat zápis z hospitací hodiny DV. (0-20 bodů)Vypracovat plán výuky DV na základě osnov DV a doporučené literatury (formulace cílů, témat a námětů na jednotlivé měsíce). (0-40 bodů)Vypracovat 2 písemné přípravy na hodinu DV (formulace výukových cílů, námětu, tématu, metod, org. forem, úkolů aj.), realizace a popis výsledků učení dětí. (0-40 bodů)Termínem pro odevzdání úkolů je poslední den výuky v zápočtovém týdnu. Zaslat na e-mail vyučujícího.Udělení zápočtu je podmíněno včasným zajištěním a zpětným odevzdáním smluvní dokumentace pro výkon praxe.

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.