Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika dramatické výchovy s praxí 2 (KPA / BDD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BDD2 - Didaktika dramatické výchovy s praxí 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Jednotlivé níže uvedené tematické okruhy jsou pouze orientačně seřazeny a budou voleny podle aktuální potřeby studentů (i několikrát v různých souvislostech), na základě jejich praxe.1. Úvod k předmětu - seznámení s plánem výuky a požadavky k zápočtu - diagnostika dětí, zavedení pravidel a způsobů komunikace v dramatické výchově, naplňování stanovených cílů, co a jak vyvolá zájem dětí.2. Potřeby a zájmy dětí (učitele) jako základní východisko pro tvorbu hodin dramatické výchovy, jejich zjišťování a hledání cest (prostředků k jejich uspokojování (co a jak upoutá zájem dětí v průběhu hodiny a jaké potřeby je vhodné uspokojit - naplnit).3. Plánování hodiny dramatické výchovy - zájmy a potřeby dětí, cíle, osnovy, námět, obsah, volba metod a organizačních forem, hodnocení procesu a motivace k dalšímu rozvíjení dětí, učitele i vyučovacího procesu.4. Kooperace dětí i učitele - spolupráce jako jedna z nejdůležitějších podmínek pro hraní her dramatických improvizovaných, strategie pro jednání s nespolupracujícím žákem. 5. Aktuální oblasti zkušenosti dětí - jejich analýza na základě diagnostiky dětí, osnov DV a odborné i jiné literatury.6. Autorita a dramatická výchova - vedení dětí: vysvětlování, řízení a organizace činností, zavádění dalších potřebných pravidel, kontrola jejich dodržování a hledání řešení kázeňských problémů.7. Cíle a jejich realizace - vnímání a pojmenovávání úspěchů i neúspěchů ve výuce, motivace dětí pro výuku, pochopení smysluplnosti specifického způsobu učení a vytváření pozitivních postojů.8. Osnovy dramatické výchovy a tvorba plánu - vytváření plánu hodiny, plnění osnov a doplňování nebo úpravy ročního (měsíčního) plánu.9. Náměty pro dramatické hry a improvizace - oblasti zkušenosti dětí, literární text a příběh jako vhodné východisko, využití aktuálních problémů pro modelování a zkoumání.10. Metody a formy - typy hraní rolí, jejich funkce a uplatnění ve výuce, příprava hodiny podle schématu J. Ackroydové, a inspirace J. Neelandse pro volbu vhodných konvencí.11. Hodnocení - reflexe a sebereflexe dětí i učitele, zjišťování a ověřování kvality učení, různé způsoby hodnocení: verbální, pohybové, písemné ; společné, ve skupinkách, jednotlivě atd.12. Boj a násilí v dramatu - význam, funkce a typy konfliktu v dramatických hrách a improvizacích (užitečnost a rizika).

Získané způsobilosti

Aplikuje a prohlubuje znalosti a dovednosti i z jiných předmětů k osobnosti dítěte předškolního věku v didaktice a v úkolech zaměřených na praxi. Vypracuje a konzultuje dlouhodobý plán (pololetí - rok) pro hodiny dramatické výchovy na základě RVP. Naplánuje, realizuje a zhodnotí 6 vyučovacích lekcí dramatické výchovy. Kriticky nahlíží na přípravu ostatních studentů ve skupině při společných konzultacích praxe. Ověřuje a koriguje své představy (hypotézy) o praxi (např. činnosti učitele a dětí, cíle, učivo, komunikace atd.).

Literatura

ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-188-x.HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-087-1.Heydebrand, C. O duševní podstatě dítěte. Praha : Baltazar, 1993. MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M. Radosti a strasti. Jinočany : H + H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.MADROVÁ, E. Zkuste být dítětem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.CREATIVE magazine The dramatist. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.MACHKOKVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-706802-9-6.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.PROVAZNÍK, J.,ULRYCHOVÁ, I. a kol. Návrh osnov dramatické výchovy pro 1.-5. ročník obecné školy (pracovní verze). DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1989. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.ACKROYDOVÁ, J. Schéma plánování hry (pracovní materiál ze semináře "Učitel v roli" DS, Ú/O 1996). NEELANDS, J. Strukturování dramatické práce. (interní pracovní materiál pro seminaristy Dětské scény 1995). BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980.

Požadavky

Aktivní účast v diskuzích o aktuálních problémech k průběžné praxi z dramatické výchovy. (0-30 bodů)Odevzdání 3 zápisů z praxe (příprava na výuku a její reflexe ve vztahu k sobě a dětem). (0-70 bodů)

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.