Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova (KPA / BDV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BDV1 - Dramatická výchova, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Úvod k předmětu. Seznámení s cíli a obsahem výuky. Základní vymezení dramatické výchovy - cíle a obsah a postupy sociálně-uměleckého učení.Dramatizace - tvořivá práce s dramatickým dějem, vztah procesu a produktu, inscenaci, principy a postupy divadelní.Improvizace a interpretace - základní principy i metody dramatické výchovy, jejich funkce a základní charakteristické rysy.Dramatická hra - situace a konflikt jako základní stavební prvky. Metody vedení dramatické hry. Boční vedení, vedení zevnitř.Principy učení v dramatické hře - zkušenost, prožitek. Činnost učitele a dítěte v hodině dramatické výchovy primárního vzdělávání.Funkce hraní rolí: Simulace - Já jakoby aktér ve fiktivní situaci. Kabát experta. Alterace, základní existenční role, motiv a postoj postavy. Charakterizace - jedinečné charakteristické rysy lidské bytosti.Námětová hra. Vnímání a hodnocení průběhu hry. "Hra na něco", práce s principy "jako", "kdyby".Obsah dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu a základní kompetence.Základní předpoklady dramatického jednáníProces dramatické a inscenační tvorbyRecepce a reflexe dramatického umění

Získané způsobilosti

Orientuje se v základních cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy. Naplánuje výuku dramatické výchovy: vybere téma nebo problém, formuluje cíle, zvolí vhodné metody a kritéria pro hodnocení na základě odborné literatury. Vede skupinu studentů a reflektuje vedení ostatních, čímž si vytváří základy pro kompetenci učit se a učit. Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci) Aktivně se účastní činností a tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence. Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci. Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení. Popisuje vlastní proces učení ve vybraných hodinách a tím nahlíží kriticky na plánování, realizaci a hodnocení dramatické výchovy.

Literatura

CREATIVE magazine The dramatist (scenario for the theater with children). MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.MACHKOKVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-706802-9-6.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1989. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.ACKROYDOVÁ, J. Schéma plánování hry (pracovní materiál ze semináře "Učitel v roli" DS, Ú/O 1996). NEELANDS, J. Strukturování dramatické práce. (interní pracovní materiál pro seminaristy Dětské scény 1995). BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z teorie dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce a prezentace plánu a příprav DV . (0-40 bodů)Vypracovat dlouhodobý plán a 2 písemné přípravy na základě osnov DV a doporučené literatury (formulace cílů, témat a námětů, metod, org. forem, způsobů zadávání jednotlivých úkolů a očekávaných výsledků u dětí). (0-30 bodů)Odpovědi na korespondenční úkoly ze studijního textu - T: 15.10. (0-20 bodů)Návštěva divadelního představení a jeho písemná reflexe s využitím prvků v Mš. (0-10 bodů)Termín pro odevzdání úkolů je 14 dnů před zápočtem. Zaslat na e-mail vyučujícího.

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.