Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody dramatické výchovy (KPA / BMDV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BMDV - Metody dramatické výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Seznámení s obsahem předmětu, jednotlivými cíli a s požadavky k zápočtu. Vymezení pojmů metoda a technika. Pantomimicko pohybové metody.2. Specifika pantomimicko-pohybových metod a technik dramatické výchovy v mateřské škole. 3. Psychofyzické aktivní uvolnění jako základní podmínka přirozeného, tvořivého pohybu a improvizace. 4. Pohyb a pantomimizace v prostoru - okruh veřejné samoty (korekce sebekontroly - posilování zdravého sebevědomí).5. Technika pohybu a dramatické improvizace. Schopnost spolupráce v řešení situací s konfliktem pohybovým jednáním.6. Technika pohybu a dramatické improvizace. Partnerská a skupinová citlivost v pohybových dramatických improvizacích. Schopnost přijímat a nabízet podněty k improvizacím.7. Technika pohybu a dramatické improvizace. Zvládnutí napětí při řešení konfliktu. 8. Přirozený pohyb jako základ pro tvorbu hlasového projevu. Rytmické cítění, držení těla a správné dechové návyky jako podmínka hlasové hygieny.9. Zákonitosti správné tvorby hlasu. Uvolňovací cvičení zaměřené na psycho-fyzické naladění, prodloužený výdech, základy dechové opory a vnitřně hmatový sebecit.10. Zákonitosti správné tvorby hlasu. Měkký hlasový začátek, rezonance na přední opoře, rozeznívání hlasu.11. Zákonitosti správné tvorby hlasu. Techniky směřující k rozvoji rytmičnosti a melodičnosti řeči (pauza, frázování, dynamický cit, významový přízvuk, melodická modulace)12. Vztah tvorby hlasu a prostoru. Prostor a míra nádechu. Prostorový cit. Pomyslný a skutečný prostor. Pocit partnerství při práci s hlasem v prostoru.13. Syntéza pohybu a hlasu ve hře v roli. Realizace připravených dramatických situací se studijní skupinou a jejich hodnocení s důrazem na správnou techniku pohybu a hlasu.

Získané způsobilosti

Orientuje se v základních cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy. Volí vhodné metody při plánování výuky dramatické výchovy: vybere téma nebo problém, formuluje cíle, a kritéria pro hodnocení na základě odborné literatury. Vede skupinu studentů a reflektuje vedení ostatních, čímž si vytváří základy pro kompetenci učit se a učit. Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci) Aktivně se účastní činností a tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence. Vstupuje do modelových situací a učí se efektivní uplatňování zvolených metod.

Literatura

časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi). MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.MACHKOKVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-706802-9-6.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1989. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.ACKROYDOVÁ, J. Schéma plánování hry (pracovní materiál ze semináře "Učitel v roli" DS, Ú/O 1996). NEELANDS, J. Strukturování dramatické práce. (interní pracovní materiál pro seminaristy Dětské scény 1995). BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980.

Požadavky

Aktivní účast v praktických cvičeních zaměřených na metody a techniky dramatické výchovy.Vedení skupiny studentů metodami a technikami dramatické výchovy s důrazem na správnou techniku pohybu a hlasu.Studium prostudované odborné literatury z oblasti metod a technik dramatické výchovy a prezentace zajímavých informací ve studijní skupině.

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.