Předmět Pedagogika preprimár. vzděláv. 2 s praxí (KPA / BPG2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPG2 - Pedagogika preprimár. vzděláv. 2 s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Východiska, trendy, charakteristika preprimárního vzdělávání. 2. Podmínky pro vzdělávání dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání, vybavení mateřské školy, interiér, exteriéry, 3. Hračky a další prostředky pro vzdělávání dítěte. 4. Hra v historii lidstva, charakteristika hry, vývoj hry z hlediska osobnosti dítěte. Dělení her, didaktická hra, optimální hrové podmínky, pedagogický přístup ke hře. 5. RVP PV jako základní kurikulární dokument pro vzdělávání dítěte v preprim. věku. 6. Otázka osobnosti a úlohy učitelky v MŠ, její profesionalita a odpovědnost, povinnosti podle RVP PV. 7. Pojetí učitelky při práci s dětmi, roviny sebepojetí. 8. Učení se dítěte v preprimárním věku. 9. Učební úloha a její místo ve vzdělávání se dítěte. 10. Místo a úloha instituce pro dítě v preprimárním věku. 11. Metody edukace dítěte v preprimárním věku. 12. Organizační formy edukace dítěte v prerimárním věku. 13. Kompetence jako odborný pojem, kompetence učitelky v MŠ.Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů:1. Seznamte se s hračkami, pomůckami a dalšími didaktickými prostředky v mateřské škole. Prohlédněte si vybavení nábytkem pro děti a učitelky, šatny, umývárny pro děti, dětská WC, případně další prostory sloužící dětem. Zaznamenejte výzdobu. Seznamte se s vybavením kuchyně i dalších provozních místností. Zajímejte se o druhy skladů a jejich obsah. Projděte si zahradu u mateřské školy, prohlédněte si její vybavení. Přemýšlejte, k čemu dané nářadí a náčiní slouží. Seznamte se s Vnitřním řádem mateřské školy, s Uspořádáním dne v mateřské škole. Seznamte s metodickými materiály pro rozvíjení osobnosti dítěte.2. Zaznamenejte, které hry děti hrají. Popište, jak vznikly, kdo k nim dal podnět, jak proběhly, jaké bylo jejich ukončení. S kterými hračkami si děti hrály, jestli je změnily v průběhu hry, jaký měly děti k hračkám vztah. Jaké vládly vztahy v průběhu hry mezi dětmi, jak to bylo s vedoucí úlohou při hře.Všimněte si, jakou úlohu ve hře měla učitelka.3. Pokuste se o postižení jednotlivých činností dítěte během dané doby v mateřské škole. Vysledujte, které činnosti či hry si dítě vytvoří samo, do kterých se zapojí pod vedením učitelky. Čím je zapříčiněná délka setrvání dítěte v činnosti či hře. Pokuste se zaznamenat náměty všech her a činností, které v MŠ proběhly ať už spontánně či zda byly motivovány učitelkou. Pozorujte motivaci učitelky v průběhu její pedagogické práce.4. Zaznamenejte, jak na vás děti reagují, jaké je věkové složení dětské skupiny. Pokuste se formulovat, s jakým cílem si dítě hraje, posuďte, zda-li si stanovuje cíle odpovídající jeho věku a zda-li svého cíle v průběhu hry dosáhlo. Identifikujte cíle, které dětem předkládá učitelka, zkuste posoudit, zda dítě cíl předložený učitelkou přijalo a jak se mu cíle podařilo dosáhnout.5. Pozorujte a podrobně zaznamenejte, které metody, v jaké situaci, při jaké činnosti učitelka použije. Je metoda vhodná vzhledem k počtu dětí, úrovni dětského vnímání a dalším podmínkám?6. Které organizační formy učitelka použila v době vaší návštěvy, jak se jí podařilo motivovat děti k zapojení, kolik dětí do dané organizační formy zapojila. Posuďte, zda-li se vám forma vzhledem k činnosti dětí jeví vhodná a proč.7. Zaznamenejte, u které hry či činnosti dítě řeší problém, úkol a jak při řešení postupuje (obrací se o pomoc k učitelce nebo jinému dítěti?) Kdo je iniciátorem řešení problémů, úkolů, co je výsledkem. Čím dítě činnost obohatila? Popište chování a jednání dítěte v průběhu řešení problému. Jaké vládly vztahy v průběhu řešení mezi dětmi. S kým a jak děti při řešení problému komunikovaly? Všimněte si, jaká byla úloha učitelky.8. Zkuste označit, které kompetence, ve kterých činnostech a hrách si již děti osvojily? Zařaďte činnost do oblasti v RVP.9. Sledujte ukázku práce s dětmi.Semináře se studenty k zadaným úkolům.
Získané způsobilosti
Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje v průběhu pedagogické praxe, aktivně didaktické pojmy používá v písemné přípravě na edukaci dítěte preprimárního věku a při rozboru sledovaných situací. Orientuje se v problematice práce s dítětem v preprimáním věku v rozsahu probrané látky. Na základě zkušeností ze souběžné praxe dokáže přiřadit k teorii příklad z praxe.
Literatura
OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN, 1988. MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha : SPN, 1989. SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.DEISSLER, H. H. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-010-3.HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola - Teorie a praxe I. Olomouc : UP, 2004. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc : UP, 2006. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU,, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika I. Ostrava: PdF OU, 1993. ISBN 80-7042-066-9.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, L., ZAOCHE-G.CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-86189-00-7.CAIATIOVA, M., DLAČOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, A. Volná hra. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-068-5.Začít spolu. Mezinárodní program předškolní výchovy. Praha: Open society fund, 1995. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003.
Požadavky
10 bodů - aktivní účast na náslechu v praxi 10 bodů - zpracování portfolia dle zadaných úkolů10 bodů -test 10 bodů - pravidelná účast v semináři U zkoušky:20 bodů - prokázat porozumění problematice v rozsahu plného obsahu diskutované otázky z předmětu v souvislostech, používat odbornou didaktickou terminologii10bodů - úvést příklad z praxe, vyřešit pedagogickou modelovou situaci, interpretovat ji. 2 otázkyBody Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D51 - 60 E0 - 50 FStudenti absolvující studentskou mobilitu v zahraničí absolvují pouze zkoušku.
Garant
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.