Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika preprimár. vzděláv. 2 s praxí (KPA / BPG2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPG2 - Pedagogika preprimár. vzděláv. 2 s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Východiska, trendy, charakteristika preprimárního vzdělávání. 2. Podmínky pro vzdělávání dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání, vybavení mateřské školy, interiér, exteriéry, 3. Hračky a další prostředky pro vzdělávání dítěte. 4. Hra v historii lidstva, charakteristika hry, vývoj hry z hlediska osobnosti dítěte. Dělení her, didaktická hra, optimální hrové podmínky, pedagogický přístup ke hře. 5. RVP PV jako základní kurikulární dokument pro vzdělávání dítěte v preprim. věku. 6. Otázka osobnosti a úlohy učitelky v MŠ, její profesionalita a odpovědnost, povinnosti podle RVP PV. 7. Pojetí učitelky při práci s dětmi, roviny sebepojetí. 8. Učení se dítěte v preprimárním věku. 9. Učební úloha a její místo ve vzdělávání se dítěte. 10. Místo a úloha instituce pro dítě v preprimárním věku. 11. Metody edukace dítěte v preprimárním věku. 12. Organizační formy edukace dítěte v prerimárním věku. 13. Kompetence jako odborný pojem, kompetence učitelky v MŠ.Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů:1. Seznamte se s hračkami, pomůckami a dalšími didaktickými prostředky v mateřské škole. Prohlédněte si vybavení nábytkem pro děti a učitelky, šatny, umývárny pro děti, dětská WC, případně další prostory sloužící dětem. Zaznamenejte výzdobu. Seznamte se s vybavením kuchyně i dalších provozních místností. Zajímejte se o druhy skladů a jejich obsah. Projděte si zahradu u mateřské školy, prohlédněte si její vybavení. Přemýšlejte, k čemu dané nářadí a náčiní slouží. Seznamte se s Vnitřním řádem mateřské školy, s Uspořádáním dne v mateřské škole. Seznamte s metodickými materiály pro rozvíjení osobnosti dítěte.2. Zaznamenejte, které hry děti hrají. Popište, jak vznikly, kdo k nim dal podnět, jak proběhly, jaké bylo jejich ukončení. S kterými hračkami si děti hrály, jestli je změnily v průběhu hry, jaký měly děti k hračkám vztah. Jaké vládly vztahy v průběhu hry mezi dětmi, jak to bylo s vedoucí úlohou při hře.Všimněte si, jakou úlohu ve hře měla učitelka.3. Pokuste se o postižení jednotlivých činností dítěte během dané doby v mateřské škole. Vysledujte, které činnosti či hry si dítě vytvoří samo, do kterých se zapojí pod vedením učitelky. Čím je zapříčiněná délka setrvání dítěte v činnosti či hře. Pokuste se zaznamenat náměty všech her a činností, které v MŠ proběhly ať už spontánně či zda byly motivovány učitelkou. Pozorujte motivaci učitelky v průběhu její pedagogické práce.4. Zaznamenejte, jak na vás děti reagují, jaké je věkové složení dětské skupiny. Pokuste se formulovat, s jakým cílem si dítě hraje, posuďte, zda-li si stanovuje cíle odpovídající jeho věku a zda-li svého cíle v průběhu hry dosáhlo. Identifikujte cíle, které dětem předkládá učitelka, zkuste posoudit, zda dítě cíl předložený učitelkou přijalo a jak se mu cíle podařilo dosáhnout.5. Pozorujte a podrobně zaznamenejte, které metody, v jaké situaci, při jaké činnosti učitelka použije. Je metoda vhodná vzhledem k počtu dětí, úrovni dětského vnímání a dalším podmínkám?6. Které organizační formy učitelka použila v době vaší návštěvy, jak se jí podařilo motivovat děti k zapojení, kolik dětí do dané organizační formy zapojila. Posuďte, zda-li se vám forma vzhledem k činnosti dětí jeví vhodná a proč.7. Zaznamenejte, u které hry či činnosti dítě řeší problém, úkol a jak při řešení postupuje (obrací se o pomoc k učitelce nebo jinému dítěti?) Kdo je iniciátorem řešení problémů, úkolů, co je výsledkem. Čím dítě činnost obohatila? Popište chování a jednání dítěte v průběhu řešení problému. Jaké vládly vztahy v průběhu řešení mezi dětmi. S kým a jak děti při řešení problému komunikovaly? Všimněte si, jaká byla úloha učitelky.8. Zkuste označit, které kompetence, ve kterých činnostech a hrách si již děti osvojily? Zařaďte činnost do oblasti v RVP.9. Sledujte ukázku práce s dětmi.Semináře se studenty k zadaným úkolům.

Získané způsobilosti

Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje v průběhu pedagogické praxe, aktivně didaktické pojmy používá v písemné přípravě na edukaci dítěte preprimárního věku a při rozboru sledovaných situací. Orientuje se v problematice práce s dítětem v preprimáním věku v rozsahu probrané látky. Na základě zkušeností ze souběžné praxe dokáže přiřadit k teorii příklad z praxe.

Literatura

OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN, 1988. MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha : SPN, 1989. SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.DEISSLER, H. H. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-010-3.HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola - Teorie a praxe I. Olomouc : UP, 2004. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc : UP, 2006. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU,, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika I. Ostrava: PdF OU, 1993. ISBN 80-7042-066-9.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, L., ZAOCHE-G.CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-86189-00-7.CAIATIOVA, M., DLAČOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, A. Volná hra. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-068-5.Začít spolu. Mezinárodní program předškolní výchovy. Praha: Open society fund, 1995. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003.

Požadavky

10 bodů - aktivní účast na náslechu v praxi 10 bodů - zpracování portfolia dle zadaných úkolů10 bodů -test 10 bodů - pravidelná účast v semináři U zkoušky:20 bodů - prokázat porozumění problematice v rozsahu plného obsahu diskutované otázky z předmětu v souvislostech, používat odbornou didaktickou terminologii10bodů - úvést příklad z praxe, vyřešit pedagogickou modelovou situaci, interpretovat ji. 2 otázkyBody Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D51 - 60 E0 - 50 FStudenti absolvující studentskou mobilitu v zahraničí absolvují pouze zkoušku.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.