Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika preprimárního vzdělávání 3 (KPA / BPG3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPG3 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Plán, program, projekt.2. Kurikulární teorie - význam pojmu, charakteristika, druhy, formy, roviny, koncepce. Kurikulární politika státu.3. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vymezení, platnost, hlavní principy, cíle a jejich systém, úkoly, specifika, metody, formy práce, klíčové kompetence dítěte, vzdělávací obsah, oblasti, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika.4. Specifika předškolního vzdělávání, podmínky vzdělávání dítěte v MŠ podle RVP PV. Autoevaluace a hodnocení dětí. Povinnosti předškolního pedagoga.5. Oblasti vzdělávání, vzdělávací nabídka, předpokládané kompetence dítěte jako výstupy vzdělávání.6. Cíl jako základní pedagogická kategorie ve vzdělávání, východiska pro formulaci cíle.7. Praktické procvičování - vytváření, formulace cílů pro učitelku, pro děti, formulace úkolů, pokynů dětem.8. Analýza pedagogické situace, diagnostikování, uvědomování a praktické formulování pedagogického problému.9. Pedagogický projekt, charakteristika, požadavky, druhy, typy, principy tvorby, základní kroky, zásady, znaky.10. Pedagogické projektování - etapy, východiska, požadavky na správné téma, role dítěte v projektu, role učitele. Mapy pedagogického problému, obsahu, činností, forem, didaktických prostředků - jejich využití v řešení pedagogického problému.11. Činnost učitelky, činnosti dítěte, příprava učitelky.12. Profesionální sebereflexe učitele.13. Způsoby využití vstupní a výstupní pedagogické diagnostiky dítěte a její význam.

Získané způsobilosti

Student zná kurikulární dokument RVP PV a dokáže ho charakterizovat v jeho jednotlivých kategoriích. Osvojil si teorii pedagogického projektování. Analyzuje pedagogickou situaci a identifikuje, pojmenuje, formuluje pedagogický problém vztahující se k dítěti v preprimárním věku. Chápe vztah mezi formulovaným pedagogickým problémem, jeho mapou a pedagogickým projektem. Zpracuje vybrané části pedagogického projektu pro dítě jako přípravu učitele se všemi didaktickými kategoriemi, používá odbornou terminologii.

Literatura

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.HAVLÍNOVÁ, M. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu. Praha : Strom, 1994. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.MAŃÁK, J. Od školy tradiční ke škole tvořivé. In: Kolektiv autorů. Tvořivá škola. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-63-X.KANTORKOVÁ, H. Pedagogická tvořivost studentů učitelství. Ostrava : PdF, 2000. ISBN 80-7042-162-2.BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : Artama, 1993. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole. Olomouc : Hanex, 2004. SKALKOVÁ, J. Projektové vyučování a jeho realizace. 1994. KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : Iuventa, 1995. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno : PdF, 2006. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Tvorba ŠVP - krok za krokem. Brno : PedF MU, 2006. FISCHER, R. Učíme děti myslet. Praha, 1996. ISBN 80-8693-123-0.

Požadavky

30 bodů -test 10 bodů - pravidelná účast v semináři U zkoušky:60 bodů - prokázat porozumění problematice v rozsahu plného obsahu diskutovaných otázek z předmětu, uspořádat souvislosti, používat odbornou didaktickou terminologii, interpretovat, reprodukovat, definovat, vyjmenovat40 bodů - porozumění a sdělení většího než polovičního obsahu diskutovaných otázek 30 bodů - neúplné sdělení obsahu diskutovaných otázek Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F Studenti absolvující studentskou mobilitu v zahraničí absolvují pouze zkoušku.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.