Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika preprimárního vzdělávání 4 (KPA / BPG4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPG4 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 4, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Osobnostně orientovaný model vzdělávání ve věku do nástupu do povinného vzdělávání.2. Pojetí dítěte od narození do doby nástupu do povinného vzdělávání, pojetí dětství.3. Pedagogické působení při práci s osobností dítěte, s dítětem vyžadujícím zvýšenou péči, s dítětem se Speciálními vzdělávacími potřebami, s dítětem s odloženým povinným vzděláváním i s dítětem nadaným v době před nástupem do povinného vzdělávání.4. Sociálně formativní stránka života dítěte preprimárního období, adaptace, integrace dítěte do skupiny ostatních dětí, navazování, upevňování a rozvoj vzájemných dětských vztahů, význam pro rozvoj sobnosti dítěte.5. Citová výchova a její význam. Klima, atmosféra, kultura školy a třídy.6. Školní zralost a školní připravenost z pohledu učitelky dítěte.7. Rozvojové možnosti dítěte na konci preprimárního období.8. Základní metodické principy osobnostní a sociální výchovy.9. Edukace dětí preprimárního období s využitím kooperativní výuky a metod aktivní výuky.10. Komunikace, komunikace učitelky s dítětem v MŠ.11. Hodnocení dítěte učitekou v MŠ.12. Úloha rodičů v rozvoji dítěte, spolupráce MŠ s rodiči.13. Motivace dítěte preprimárního období.Zadání pro souběžnou praxi:1. Seznamte se dětmi, každý si vyberte jedno dítě k dlouhodobému pozorování. Nejlépe za doprovodu dítěte se seznamte s jeho značkou, místem v šatně, umývárně, ve třídě, v přezouvárně. Prohlédněte si portfolio jeho výsledků. Požádejte o osobní složku.2. Všimněte si dítěte tříletého, jeho tělesných dispozic, výběru a zapojení do hry, výběru hraček, navazování vztahů ve hře, komunikace s kamarády.3. Pozorujte projevy vámi vybraného dítěte v oblasti kognitivní, emoční, volní, somaticko-pohybové, temperamentové, psychomotorické, sociální, projevy já.4. Navažte s vybraným dítětem komunikaci. Promyslete si dopředu více možností, použijte k motivaci různé prostředky. Připravte si témata rozhovoru, promyslete možnosti jeho vedení a rozvíjení. Pozorujte, vnější podněty, které dítě motivují a zaznamenejte do záznamových archů předem připravených.5. Pozorujte děti při hře a dalších činnostech, zaznamenávejte jejich projevy a rozeberte příčiny, proč se takto v dané situaci chovají. Postihněte vznik, vývoj a vyvrcholení hry ve skupině dětí, popište vztahy a role, které ve skupině vznikly v průběhu hry a jak se vyvíjely.6. Pozorujte a popište zapojení vámi vybraného dítěte do herních činností. Kterých her se účastní samo, kam je případně pozváno jiným dítětem, jakou má úlohu, jak dlouho při hře vydrží, jak a čím hru obohatí, se kterými dětmi si hraje? Jak komunikuje s ostatními dětmi? Umí slovně argumentovat, oslovit kamaráda, požádat o hračku, vyjádřit názor?7. Zaznamenejte, jak se vámi pozorované dítě zapojuje do činností řízených učitelkou. Snažte se postihnout, dokáže-li se delší dobu soustředit na činnost, zaznamenejte jeho projevy, pokuste se charakterizovat, jak činnost dítě obohatila v poznatkové oblasti.8. Pokuste se o krátkou individuální činnost s dítětem tak, aby vaše jednání nenarušilo práci dětí a učitelky. Promyslete si námět, způsob, prostředky a místo v mateřské škole.9. Vyberte si dvojici šestiletých kamarádů, poslechněte si jejich komunikaci při společné hře či činnosti, porovnejte hračky, které si vybírají, výsledky, kterých dosahují. Všimněte si jejich soustředěnosti, délky činnosti či hry, projevů vůle za účelem dosažení cíle, kvality dosažených výsledků.10. Projděte si portfolio dítěte s odloženým vzděláváním, sledujte dítě v samostatnosti, didaktické hře. Všimněte, jestli a jaká je dítěti věnována individuální péče.11. Pozorujte přivádění dětí do MŠ. Jak se rodiče dítěti věnují, poskytují-li mu dostatek času na svlékání, jak a o čem s ním hovoří, jestli se spolu věnují úkolu v šatně.Semináře se studenty k zadaným úkolům.

Získané způsobilosti

Student teoreticky zná problematiku v rozsahu obsahu predmětu, dokáže ji propojit s vlastní zkušeností. V reálném prostředí MŠ získal autentické pedagogické zkušenosti ze spolupráce s dítětem preprimárního věku. Je způsobilý spolupracovat s dítětem v preprimárním věku v dítěti známém prostředí. Reflektuje zkušenosti získané v průběhu souběžné praxe. Posoudí přínos textu vybrané odborné publikace pro své vzdělávání a zpracuje jeho rešerši.

Literatura

GILLBERG, CH. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-201-7.SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-368-4.MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují?. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8.MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7175-085-5.HAUSEROVÁ-SCHÖNEROVÁ, I. Děti potřebují prarodiče. Praha : Portál, 1994. ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D a H, 2002. ISBN 80-903579-0-3.ROGGE, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9063-7.EYR, L., EYR, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 1994. PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ŠEBEL. Neklidné dítě a jeho výchova. Praha : Portál, 1990. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU,, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.SAGI, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : RAABE, 2007. ISBN 80-86307-39-5.PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.DALEROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne!. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-9.DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5.BURKOVIČOVÁ, R. Vstup do otázek výchovy. Ostrava : PdF, 2002. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha : SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.MADROVÁ, E. Zkuste být dítětem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.

Požadavky

30 bodů -test 10 bodů - pravidelná účast v semináři U zkoušky:60 bodů - prokázat porozumění problematice v rozsahu plného obsahu diskutovaných otázek z předmětu, uspořádat souvislosti, používat odbornou didaktickou terminologii, interpretovat, reprodukovat, definovat, vyjmenovat.40 bodů - porozumění a sdělení většího než polovičního obsahu diskutovaných otázek 30 bodů - neúplné sdělení obsahu diskutovaných otázek Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F Studenti absolvující studentskou mobilitu v zahraničí absolvují pouze zkoušku.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.