Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praxe v alternativních MŠ (KPA / BPRA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPRA - Praxe v alternativních MŠ, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teoretické seznámení s konstrukty alternativních vzdělávacích programů v rámci současných trendů pedagogiky preprimárního vzdělávání a filozofickými východisky vzdělávacích programů dítěte v preprimárním věku.2. Hospitace v mateřských školách s programem nebo prvky programu M. Montessori, Waldorfské pedagogiky, Zdravé mateřské školy, Začít spolu, MŠ s křesťanskou výchovou. Zde v praxi poznávají uspořádání dne, postupy práce s dětmi, s náměty k činnosti, celkovou atmosférou a odborným vedením dětí. Sledují každodenní formy a prostředky práce.3. Aktivně se zapojit se skupinou dětí souběžně s učitelkou.4. Pedagogická dokumentace v alternativním programu včetně evaluace.

Získané způsobilosti

Studující se orientuje v problematice alternativního školního programu, dokáže srovnat běžný školní program s alternativním školním programem. Dokáže srovnat proces edukace v běžné a alternativní MŠ, rozlišit prvky alternativního procesu. Získává zkušenost s řízením edukační činnosti v MŠ s alternativním programem včetně vedení pedagogické dokumentace. Při aktivní účasti na hospitacích získává dovednost vét edukační činnost s dítětem, skupinou dětí podle vybraného alternativního programu.

Literatura

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.KOPŘIVA, P. Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Kroměříž : Spirála, 1996. ISBN 80-901873-2-3.nullHELMINGOVÁ, H. Pedagogika M. Montessoriovej. Bratislava : SPN, 1996. ISBN 80-08-00218-6.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.ŠULCOVÁ, E. Program začít spolu - Individualizace. Praha, 1997. Soros Foundation. Začít spolu. Mezinárodní program předškolní výchovy. Open Society Fund Praha, 1995. MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-86189-00-7.nullSTEINER, R. Výchova dítěte a metodika vyučování. Praha : Baltazar, 1993. ISBN 80-900307-9-3.CALGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.GRUNELIUSOVÁ, E. M. Výchova v raném dětském věku. Praha : Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-3-4.LIEVEGODED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha : Baltazar, 1989. ISBN 80-900307-7-7.GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Začít spolu. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Zdravá mateřská škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-383-8.

Požadavky

Započteno40 bodů - zúčastnit se průběhu předmětu v plném rozsahu20 bodů - připravit si záznamové archy pro pozorování20 bodů - seznámit se pedagogickou dokumentací.20 bodů - pořizovat vlastní záznamy z hospitací a zpracovat porfoliumNezapočteno0 až 50 bodů. Předmět není možné plnit v průběhu mobility.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Alexandra Tomášová