Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika a srovnávací dějiny (KPA / BPSR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BPSR - Pedagogika a srovnávací dějiny, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia. Seznámení se s obsahem předmětu, organizací studia, požadavky k zápočtu a ke zkoušce, s průběžnými úkoly, doporučenou literaturou.2. Pojetí dítěte do středověku a jeho výchova.3. Filozofie T. Akvinského, odraz ve výchově. J. A. Komenský dnešku. Informatorium školy mateřské.4. Německá pedagogika 17. století. Filantropismus a novohumanismus. J. B. Basedow a jeho odkaz dnešku. Vznik předškolních zařízení v Evropě. Německá pedagogika 19. století. Herbartismus. G. H. Fröbel a vznik předškolních zařízení v Německu.5. Renesanční pedagogika. Osobnost Francoise Rabelaise a jeho Gargantua a Pantagruel. Francouzská pedagogika 18. století. J. J. Rousseau a jeho odkaz dnešku.6. Anglická pedagogika přelomu 17. a 18. století. Pedagogický systém J. Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti. R. Owen. Jan Jindřich Pestalozzi jako zakladatel výchovy a vzdělávání nejmenších.7. Ruská pedagogika 19. století. L. N. Tolstoj a jeho volná škola. Teorie a praxe předškolní výchovy v Rusku v průběhu 20. stol.8. Anglosaská pedagogika přelomu 19. a 20. století. Pragmatismus v pedagogice představován osobností J. Deweyem. Vliv novodobých pedagogických směrů na teorii předškolní výchovy. Století dítěte. Elen Keyová, Decroly, Montessori.9. Česká škola a pedagogika v 18. a 19. století. Tereziánské reformy. Vznik předškolních zařízení v českých zemích - Amerling, Svoboda, Chotek, Spořil, Mošner, Vorbest. Lindner. Výchova nejmenších dětí na konci 19. stol. v českých zemích. Kadlecová, Ledvinková, Tesařová a pražská předškolní zařízení.10. Česká pedagogika v první polovině 20. století. Drtina, Krejčí, Čáda, Kádner, Chlup, Süsová.11. Pokusnictví ve 20. století u nás. Příhodovská reforma ve 30. letech u nás /zlínské školství/. Rozvoj předškolní výchovy po roce 1945 v českých zemích.12. Vznik, vývoj, funkce a typy alternativního školství pro děti v předškolním věku. Předškolní výchova druhé poloviny 20. stol ve světě.13. Vývoj vzdělávání pěstounek a učitelek dětí v předškolním věku v českých zemích. Výchovné programy předškolního vzdělávání v českých dějinách.

Získané způsobilosti

Student zná rozdílné pedagogické přístupy k výchově v minulosti a dokáže je srovnat. Zpracuje a prezentuje zpracované zadané téma. Osvojil si předmětnou problematiku, orientuje se v ní a dokáže ji reprodukovat.

Literatura

KOZLÍK, K. a kol. Aktuální historie. Přerov: Muzeum Komenského, 1996. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha, 1991. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20715-4.VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. KADNER, O. Dějiny Pedagogiky I - III. Praha: Dědictví Komenského, 1909. STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Dějiny školstva a pedagogiky. Bratislava: SPN, 1986. SOMR, M. a kol. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1991. KOVAŘÍČEK, V. Dokumenty k vývoji zařízení předškolní výchovy a ke vzdělávání učitelek mateřských škol. Olomouc: PdF UP, 1972. ROUSSEAU, J. J. Emil čili vychování I. Olomouc: R. Promberger, 1926. Olomouc: R. Promberger, 1926. EURYDICE: Předškolní výchova a vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: ÚIV, 1996. ISBN 80-211-0237-3.CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha: vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-80003.BASEDOW, J. B. J. B. Basedow a jeho filantropinum. Praha: SPN, 1980. ROUSSEAU, J. J. J. J. Rousseau a jeho ped. odkaz /výbor z ped. díla/. Praha: SPN, 1967. KOVAŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1976. MIŠURCOVÁ, V. Materiály k dějinám předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1975. KREJČÍ, V. Náčrt vývoje výchovy, školství a pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1988. Národní zpráva o stavu předškolní výchovy a vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. 2000. LOCKE, J. Několik myšlenek o vychování. Praha: Dědictví komenského, 1906. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Nové možnosti vzdělávání v učitelství mateřských škol. In sborník, s. 131-138. Ostrava : PdF, 2002. ISBN 80-7442-218-1.SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. pol. 20. stol. Praha: SPN, 1998. HERBART, F. Pedagogika. Praha: SPN, 1977. CACH, J. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. 6.díl vysokoškolského učebního textu. Výchova a vzdělání v českých zemích. Praha: Karolinum, 1996. HAGER FRITZ - PETER. Platon a platonismus v dějinách výchovy. Praha, 1994. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Předškoláci v Belgii. Informatorium 3-8, 2002, roč. IX, č.8, s.8-9. 2002. MONATOVÁ, L. Předškolní pedagogika. Praha: SPN, 1988. RÝDL, K. Reformní pedagogika v Československu. Praha: PdF UK, 1992. RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990. Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Sborník 3.celostátní konference profesních organizací předškolní výchovy. Praha: Asociace předškolní výchovy, 2002. Sborník 3. celostátní konference profesních organizací předškolní výchovy. Praha: Asociace předškolní výchovy, 2002. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN. JŮVA V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.VAŇOVÁ R., NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČR. (30.léta 20.stol.). Praha: PdF UK, 1995. MIŠURCOVÁ, V., ČAPKOVÁ, D., MÁTEJ, J. Úvod do dějin předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1987. STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Výber z pramenov k dejinám školstva a pedagogiky. R. VÁŇOVÁ, R., RÝDL, K., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách (IV). Praha: SPN, 1992. CACH, J. a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách.I., II. Praha: SPN, 1988. VESELÁ, Z. Vývoj českého školství. Praha: SPN, 1988. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Vzdělání pro 3.tisíciletí. Informatorium 3-8, 2003, roč. X,č. 5, s. 8. 2003. BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Z dějin předškolní výchovy. Praha : SPN, 1980. SINGULE, F. Západní pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. KRATOCHVÍL, M. V. Život Jana Amose. Praha: Československý spisovatel, 1988. MIŠURCOVÁ, V. 150 let mateřského školství v českých zemích. Praha: PdF UK, 1982.

Požadavky

Pravidelně se účastnit seminářů. Vypracovat referát na zadané téma a prezentovat jej, doložit v listinné podobě (až 20 bodů). Prokázat orientaci v prostudované problematice v diskusi (až 10b), srovnat rozdílné pedagogické přístupy k výchově v minulosti ve vztahu k historickému kontextu (až 10 b). Správná (až 10b), strukturovaná (až 10), dostatečně obsahově vyčerpávající (až 10 b) odpověď na 2 otázky. Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F Studenti absolvující studentskou mobilitu v zahraničí: U zkoušky:Prokázat porozumění problematice v rozsahu obsahu probraného v předmětu.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.