Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnost.a sociál. vých. dítěte s praxí (KPA / BSVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BSVP - Osobnost.a sociál. vých. dítěte s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Osobnostně orientovaný model vzdělávání ve věku do nástupu do povinného vzdělávání.2. Pojetí dítěte od narození do doby nástupu do povinného vzdělávání, pojetí dětství.3. Pedagogické působení při práci s osobností dítěte, s dítětem vyžadujícím zvýšenou péči, s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami, s dítětem s odloženým povinným vzděláváním i s dítětem nadaným v době před nástupem do povinného vzdělávání.4. Sociálně formativní stránka života dítěte preprimárního období, adaptace, integrace dítěte do skupiny ostatních dětí, navazování, upevňování a rozvoj vzájemných dětských vztahů, význam pro rozvoj osobnosti dítěte.5. Citová výchova a její význam. Klima, atmosféra, kultura školy a třídy.6. Školní zralost a školní připravenost z pohledu učitelky dítěte. Rozvojové možnosti dítěte na konci preprimárního období.7. Spolupráce jako výuková a učební strategie v řízené i spontánní hře v mateřské škole.8. Základní metodické principy osobnostní a sociální výchovy.9. Edukace dětí preprimárního období s využitím kooperativní výuky a metod aktivní výuky, integrované tematické výuky, globální výchovy.10. Komunikace ve školní třídě, komunikace učitelky s dítětem a dětmi v MŠ.11. Hodnocení dítěte učitelkou v MŠ.12. Úloha rodičů v rozvoji dítěte, spolupráce MŠ s rodiči.13. Motivace dítěte preprimárního období.

Získané způsobilosti

Student teoreticky zná problematiku v rozsahu obsahu predmětu, dokáže ji propojit s vlastní zkušeností. V reálném prostředí MŠ získal autentické pedagogické zkušenosti ze spolupráce s dítětem preprimárního věku. Je způsobilý spolupracovat s dítětem v preprimárním věku v dítěti známém prostředí. Reflektuje zkušenosti získané v průběhu souběžné praxe. Posoudí přínos textu vybrané odborné publikace pro své vzdělávání a zpracuje jeho rešerši.

Literatura

GILLBERG, CH. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-201-7.SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-368-4.MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují?. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8.MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7175-085-5.HAUSEROVÁ-SCHÖNEROVÁ, I. Děti potřebují prarodiče. Praha : Portál, 1994. ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D a H, 2002. ISBN 80-903579-0-3.ROGGE, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9063-7.EYR, L., EYR, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 1994. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ŠEBEL. Neklidné dítě a jeho výchova. Praha : Portál, 1990. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.SAGI, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : RAABE, 2007. ISBN 80-86307-39-5.PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.DALEROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne!. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-9.DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5.KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci. Kladno : Asis, 2005. ISBN 80-239-4668-4.BURKOVIČOVÁ, R. Vstup do otázek výchovy. Ostrava : PdF, 2002. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha : SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.MADROVÁ, E. Zkuste být dítětem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.

Požadavky

Pravidelná účast na seminářích. Vypracování a odevzdání seminárních úkolů podle níže uvedených zadání. Vypracovat porfolium z pozorování v MŠ podle následujících zadání:1. Vizuálně se seznamte s dětmi. Vyberte si jedno dítě k dlouhodobému pozorování. Promyslete si způsob a postup seznámení s ním, navažte kontakt. Nejlépe za doprovodu dítěte se seznamte s jeho značkou, místem v šatně, umývárně, ve třídě, v přezouvárně. Pokuste se, aby Vámi vybrané dítě vám dovolilo vstoupit do jeho hry. Promyslete si dopředu více možností, použijte k motivaci různé prostředky. Připravte si témata rozhovoru, promyslete různé možnosti jeho vedení a rozvíjení. Pokuste se aktuálně, průběžně reagovat. Rozhovor zaznamenejte.2. Prohlédněte si portfolio výsledků vámi vybraného dítěte. Požádejte o jeho osobní složku.3. Pozorujte přivádění dětí do mateřské školy. Jak se rodiče dítěti věnují? Poskytují dítěti dostatek času na svlékání? Jak a o čem s dítětem hovoří? Staví rodič svlékání před dítě jako úkol? Jak se s dítětem loučí? Pobývá s dítětem nějakou dobu u hry či činnosti v zařízení? Proveďte zápis rozhovoru rodiče s dítětem v šatně.4. Pozorujte děti, všimněte si jejich tělesných dispozic. Prohlédněte si, jak jsou oblečeny, obuty, učesány, upraveny. Všimněte si dítěte tříletého, jeho tělesných dispozic, výběru a zapojení do hry, výběru hraček, navazování vztahů ve hře, komunikace s kamarády. 5. Projděte si portfolio dítěte s odloženým vzděláváním. 6. Sledujte dítě letos zařazené, jak je dítě samostatné, jak si počíná ve hře. Všimněte, jestli je dítěti věnována individuální péče a jaký má charakter. 7. Pozorujte děti při hře a dalších činnostech. Zaznamenejte, jaké je věkové složení dětské skupiny. Postihněte vznik, vývoj a vyvrcholení hry ve skupině dětí, výběr a zapojení jednotlivých dětí do hry, popište navazování vztahů a role, které ve skupině vznikly v průběhu hry, jak se vyvíjely a z jakých důvodů. Zaznamenejte projevy komunikace s kamarády, výběr hraček. Rozeberte příčiny určitého chování dítěte v dané situaci. Označte atmosféru ve třídě, v MŠ.8. Pozorujte a popište zapojení vámi vybraného dítěte do herních činností. Kterých her se účastní samo, kam je případně pozváno jiným dítětem, jakou má úlohu, jak dlouho při hře vydrží, jak a čím hru obohatí, se kterými dětmi si hraje? Jak komunikuje s ostatními dětmi? Umí slovně argumentovat, oslovit kamaráda, požádat o hračku, vyjádřit názor..?9. Zaměřte se na pozorování dětí šestiletých, poslechněte si jejich komunikaci při společné hře či činnosti, porovnejte hračky, které si vybírají, pojmenujte výsledky, kterých dosahují. Všimněte si jejich soustředěnosti, délky činnosti či hry, projevů vůle za účelem dosažení cíle, kvality dosažených výsledků.10. Zaznamenejte, jak se vámi pozorované dítě zapojuje do činností řízených učitelkou. Posuďte, dokáže-li se dítě delší dobu soustředit na činnost, pokuste se charakterizovat, jak činnost dítě obohatila v poznatkové oblasti. Pozorujte projevy vašeho dítěte v oblasti kognitivní, myšlenkově operační, afektivní, volní, sociální, temperamentové, psychomotorické, somaticko - pohybové, projevy já vámi vybraného dítěte. 11. Snažte se postihnout, identifikovat, pojmenovat všechny činnosti učitelky, které provádí, sledujte její slovní projev, výchovný styl, celkové vystupování. 12. Pokuste se o krátkou individuální činnost s dítětem tak, aby vaše jednání nenarušilo práci dětí a učitelky. Promyslete si námět, způsob, prostředky a místo v mateřské škole (pro studenty/ky, které nepracují jako učitel/ky).Požadavky ke zkoušce:1. Prokázat znalosti v okruzích probírané látky na základě studia odborné literatury. 2. Reflexe vybrané situace z praxe na základě zpracovaných zadání.

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.