Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogické komunikace (KPA / BZPK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BZPK - Základy pedagogické komunikace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, cíle a obsah předmětu. Odborná literatura a podmínky k zápočtu. Seznámení se s principy a pravidly výuky předmětu. Vytvoření vnitřních podmínek pro výuku.2. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Komunikační kanály- nonverbální, verbální, paralingvistika a činy. Pravidla pedagogické komunikace. Znaky zdravé, efektivní pedagogické komunikace. Praktická cvičení.3. Verbální komunikace (verbální signály v komunikaci). Rozhovor. Otázky. Zpětná vazba.Ovlivňování. Přesvědčování. Komunikační styly. Praktická cvičení.4. Paralingvistické aspekty komunikace (zvukové signály). Praktická cvičení.5. Nonverbální komunikace a její roviny. Obsahy nonverbální komunikace Význam a specifika nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci. Praktická cvičení.6. Sociální interakce a vztahy v pedagogické situaci. Vytváření sociálního klimatu a atmosféry v pedagogické situaci. Kooperace a kompetice v pedagogické situaci Praktická cvičení.7. Sociální percepce - vnímání partnerů v pedagogické situaci jako součást pedagogické komunikace. Faktory ovlivňující sociální percepci. Praktická cvičení.8. Zvláštnosti a zohlednění učebních stylů (auditivní, vizuální, kinestetický) v pedagogické komunikaci.9. Profesní reflexe,sebereflexe a autoregulace učitele. Způsoby, metody a techniky reflexe, sebereflexe a autoregulace. Praktická cvičení

Získané způsobilosti

Pojmenuje základní charakteristiky pedagogické komunikaceVysvětlí základní pojmy z oblasti sociální komunikacePopíše zkušeností získané při práci v terénu Aplikuje poznatky z odborné literatury pro vlastní sebereflexi a autoregulaciAplikuje zkušenosti získané v seminářích pro vlastní sebereflexi a autoregulaci

Literatura

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe rozumíme. Praha: Svoboda, 1988. PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.PETTA, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy. Ostrava: PdF OU, 2003. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : Veda, 1988. ŠVEC, V. Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí. In Pedagogická orientace 4/1998. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. Prah: Návrat domů, 1993. MUSIL, R. Přiblížit se žákům. Praha: Agentura STROM, 1997. LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi, zejména Část IV. Sociální interakce, vztah učitel - dítě a osobnost učitele. praha, 1997. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. praha, 1993. PEASE, A. Řeč těla. praha, 2001. SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Gaudeamus. Hradec Králové, 1998. GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha:UK, 1990. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Viktoria publishing. Praha, 1995. VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. KOLEKTIV AUTORÚ. Učitel-vyučování-situace. Brno: Masarykova univerzita, PdF, 1995. BIRKENBIRHLOVÁ, V. F. Umění komunikovat aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava: Aktuel, 1999. KOSOVÁ, B. Vybrané z teorie personálnje a sociálnej výchovy pre učitelov 1.stupňa ZŠ. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, PdF, 1998. ISBN 80-8055-200-2.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.GRUBER, D. Zlatá kniha komunikace. Ostrava, 2005.

Požadavky

1. Aktivní účast na výuce (75%), při rozvrhové kolizi nebo z jiných závažných (doložených) důvodu nesplnění požadované účasti po domluvě s vyučujícím - 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. (0-40 bodů)2. Prezentace zkušeností s pedagogickou komunikací ve skupině. (0-10)3. Odevzdání seminární práce Mé osobnostní a sociální předpoklady ke kvalitní pedagogické komunikaci (Sebereflexe opřená o odbornou literaturu - využít nejméně tří titulů odborné literatury, nejméně dva tituly z doporučené literatury). (0-50 bodů)Termín pro odevzdání úkolů je 14 dnů před zápočtem. Zaslat na e-mail: jan.karaffa@osu.cz

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.