Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy seznam. s přírodou a společností (KPA / BZSS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / BZSS - Základy seznam. s přírodou a společností, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program seminářů:1. Úvod do předmětu. Svět a jeho složitost. Teorie o vzniku života2. Role učitele v přírodovědném vzdělávání dětí. Poznávací procesy dětí a jejich využití ve výuce o přírodě a společnosti. Příroda a společnost v kurikulárních dokumentech3. Vyučovací proces a jeho kategorie v kontextu učivu o přírodě a světě. Přístupy k výuce a koncipování učiva o přírodě a společnosti. Pohledy na vzájemný vztah člověka a přírody - filozofický exkurs4. Znaky života. Člověk a jeho tělo5. Příroda dle biotopů (U nás doma, Na louce, Na poli, U vody, V lese)6. Člověk ve společnosti (Rodina, Činnost člověka, Nakupování a reklama, Cestování a dopravní prostředky)7. Zápočtový seminář - poznávačka běžných rostlin a živočichů.

Získané způsobilosti

" umí charakterizovat rozmanitost světa" zná základní složky učitele" umí popsat způsoby poznávání světa dítětem (zejména konstruktivistickou teorii)" dovede připravit vycházku do přírody" dovede připravit hodinu týkající se tématiky přírody či společnosti" rozpozná a charakterizuje základní biotopy prostředí" orientuje se v populárně-naučné literatuře s tématikou přírody či společnosti a umí si ji vyhledat" dokáže rozpoznat základní a běžné přírodniny (rostliny, živočichy)" umí založit herbář a zná zásady sběru rostlin" navštíví a reflektuje jednu přírodní lokalitu v okolí svého bydliště" připraví 1 didaktickou hru pro děti na vybrané téma" umí využívat dostupných informačních zdrojů pro přípravu výuky (zejména internetu, novin, rozhlasu, časopisů)" definuje základní pojmy týkající se environmentální výchovy" dokáže charakterizovat význam ekologických organizaci

Literatura

ŠIMIK. O. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8.FABIÁNKOVÁ, B. Didaktika prvouky. Brno : Paido, 1994. ISBN 80-85931-31-1.MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha : Portál, 1992. ISBN 80-04-25236-2.BERNE, P. Jak nevychovávat dítě s pocitem méněcennosti. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-192-4.BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Paido, 1990. ISBN 80-7029-018-0.MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.HRABAL, V., MAN, O., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha : Portál, 1989. ISBN 80-7178-815-5.MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Portál, 1989. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Soc. nakladatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.DUNOVSKÝ a kol. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7169-629-3.RÝDL, K. Vybíráme školu pro své dítě. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-847-3.GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program začít spolu - met. průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:A) Poznávačka běžných (základních) rostlin a živočichů (v intencích učebnic 1. stupně ZŠ) - cca 250 druhů rostlin a živočichůTermín - 17.12.2015Seznam zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1phmEZC8CBWb0o2YQITaFs99eKIEMF2tpczapCwcwtJs/edit?usp=sharingB) vypracování seminární práce:Téma práce: Zjištění dětských prekonceptů o vybraném fenoménuStručné zadání: Pomocí analýzy dětské kresby a fenomenografického rozhovoru zjisit dětské představy o vybraném fenoménu: lidské tělo "zevnitř" NEBO "vzduch"Podrobné zadání:1) Vybrat 8 dětí (přibližně dle pohlaví stejně), ve věku 5-6 let - poznačit pohlaví, věk, zapsat stručnou anamnézu (z jaké rodiny pochází, jeho typické chování, povahové rysy...)2) Zvolit jeden fenomén: vzduch nebo lidské tělo zevnitř3) Nechat dětem uvedený fenomén nakreslitZadání: Nakresli, jak si představuješ... Nakresli, co všechno tě napadne... Nakresli, jak si myslíš že vypadá...Ponechte dítěti dostatečně dlouhý prostor (pokud kreslí, nechte jej, pokud se zdráhá kreslit, povzbuďte jej, ale NERAĎTE mu)4) Vést s dítětem fenomenografický rozhovor (rozhovor zjišťující subjektivní chápání daného pojmu)Otázky (možné): a) směřující přímo k nakreslenému obrázku: Co jsi nakreslil (vysvětli, popiš mi to). Proč jsi to nakreslil (je možno ptát se i na jednotlivosti k obrázku). Co bys ještě mohl (k danému tématu) nakreslit?b) otázky rozvíjející:Co o daném fenoménu ještě víš a chtěl bys to říct? Co tě ještě napadá, když se řekne (zvolený fenomén).... Máš s (doplnit konkrétní fenomén) nějaký zážitek? Popiš, řekni ho.PRUŽNĚ REAGOVAT NA VÝPOVĚDI DĚTÍ DALŠÍMI DOPLŇUJÍCÍMI OTÁZKAMI (otázky zaznamenat).Nechat dětem čas na odpovědi, vytvořit příjemné prostředí.5) Naskenovat kresby s přiřazením k dítěti (např. Chlapec A., 5 let) a ke kresbě připojit podrobný přepis rozhovoru (tzn. otázka - odpověď)6) Vlastní stručné (cca 0,5 A 4) shrnutí toho, jak děti přemýšlejí o daném fenoménu.Hodnocení: Stručná anamnéza dítěte: 0-2 bodyKresby dětí doložené: 0-2 bodyPřepis rozhovoru: 0 - 5 bodůStručné zhodnocení dětské představy: 0-1 bodMax 1 dítě - 10 bodůPráci odevzdat elektronicky přes Portál - SEMINÁRNÍ PRÁCE.Termín: 15.1.2016

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.