Předmět Preprimární pedagogika (KPA / KPRPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / KPRPE - Preprimární pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Východiska a trendy preprimární pedagogiky.Charakteristika preprimárního vzdělávání v naší kultuře.Místo a úloha instituce pro dítě v preprimárním věku, úloha institucionální ho vzdělávání.Podmínky a prostředky pro vzdělávání dítěte v preprimárním období. Hračky a vybavení mateřské školy, exteriéry.Hra jako hlavní forma činnosti dítěte v preprimárním věku. Dělení her.Kurikulární teorie obecně. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - specifika, cíle, záměry, obsah.Osobnostně orientovaný model předškolní výchovy.Pojetí dítěte v preprimárním období. Specifika dětského prožívání, zlomová období ve vývoji dítěte. Předpokládané kompetence dítěte.Kompetence jako odborný pojem, kompetence a role učitelky mateřské školy. Úloha pedagoga v MŠ.Profesionalita, odpovědnost, funkce pedagoga, sebepojetí učitelky mateřské školy.Sociálně formativní dimenze preprimárního vzdělávání.Rodinná výchova.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v přednáškách zprostředkované oblasti preprimární pedagogiky. Teoreticky si osvojí problematiku spojenou s dítětem v době před nástupem do povinného vzdělávání a jeho vzděláváním v instituci mateřské školy. Chápe úlohu vzdělané učitelky v mateřské škole pro život dítěte. Rozumí funkci mateřské školy v české společnosti. Na základě nastudovaného tématu se dokáže zapojit do diskuse. V seminární práci zpracuje téma na zadaný úkol v patřičné kvalitě.
Literatura
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha : SPN, 1989. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9.BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, L., ZAOCHE-G.CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. CAIATIOVA, M., DLAČOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, A. Volná hra. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-068-5.
Požadavky
výběr vhodné monografie (10 b) 1-2 strany textu (10 b), 3-4 strany textu (20 b) téma týkající se problematiky předškolního vzdělávání (10 b) = celkem 50 b za zpracování seminární práce odevzdání práce v řádném termínu (10 b) povinná účast v obou vyučovacích blocích (30 b) (2 x 15 bodů) za jednu nepřítomnost (- 10 b) aktivní účast v diskuzi k předestřenému tématu (10 b) = celkem 50 bhledání různých řešení jednotlivých problémů (10 b) Studenti budou hodnoceni podle součtu bodů: (50 b za zpracování seminární práce + 30 b za účast ve výuce + 20 b za účast v diskuzi)100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře = započteno0 - 50 bodů nevyhověl = nezapočteno
Garant
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Simona Hendrychová