Předmět Mediální a filmová výchova 1 (KPA / MEV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MEV1 - Mediální a filmová výchova 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Smyslem semináře, zaměřeného na průřezové téma Mediální výchovy, je vzdělat budoucí pedagogy v oblasti médií a seznámit je se základními informacemi tak, aby byli schopni prakticky dále vyučovat mediální gramotnost na dalších typech základních i středních škol. Studenti by si měli osvojit poznatky týkající se mediální komunikace a také základní dovednosti práce s médii.Přehled látky:1. Jak rozumět médiím - interpretace vztahu mediálních sdělení a reality (jak vyhledávat informace, hodnotit, srovnávat fakta, rozlišovat podstatné od nepodstatného, jak data ověřovat pomocí různých věrohodných zdrojů, dbát na správnost a přesnost získaných i vytvářených výstupů)2. Jak se pozná názor - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení (využití médií jako zdrojů informací a naplnění volného času, vytvoření si představy o roli médií v každodenním životě regionu i globálního světa, v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti)3. Mediální stereotypy - stavba mediálních sdělení (rozeznávání kvality a manipulativního chování v oblasti komunikace)4. Etiketa v médiích - média a jejich morální dimenze (novinářská etika, reklama a násilí)5. Společnost a média - fungování a vliv médií ve společnosti (pohled do pozadí toho, proč média mohou existovat, jaké faktory ovlivňují jejich životaschopnost, rozlišování nebezpečných vlivů na vlastní názor v medializovaném sdělení)6.7. Politika a média - objektivita kontra propaganda8. Marketing a média - jak se měří percepce a následný dopad mediálních účinků podle sociologických průzkumů9. Reklama - jak se prodávají nejen myšlenky10. Mediální produkty - tvorba mediálního sdělení
Získané způsobilosti
1. Schopnost aktivní práce s jednotlivými mediálními odvětvími.2. Samostatná kritická analýza mediálních produktů.3. Osvojení si znalostí základů filmového vzdělávání.
Literatura
McLuhan, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha : Portál, 2003. JIRÁK, J. - MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha : Partners Czech, 2006. Reifová, I. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004. Defleur, J. L., Ballová-Rokeachová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-420-9.McQuail, D. Úvod do masové komunikace. Praha: Portál, 1999. Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno : Barrister-Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995.
Požadavky
Seminární práce, kterou je chápána kritická analýza vybraného mediálního produktu a její osobní prezentace v rámci semináře. (0-70 bodů)Odpovědi na případné dotazy a korespondenční úkoly. (0-30 bodů)
Garant
Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.