Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mediální a filmová výchova 2 (KPA / MEV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MEV2 - Mediální a filmová výchova 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky spojené se semináři jsou určené pro studenty pedagogiky všech typů škol a aprobací. Jejich zaměření je orientováno už na konkrétní představení jednotlivých mediálních odvětví (tištěná média, rozhlas, film, televize, nová média) a schopnost práce s nimi, čili jejich dalšího využití v rámci průřezových témat školských vzdělávacích programů.Ke zkoušce je potřeba zvládnout základní orientaci v jednotlivých mediálních odvětvích (tištěná média, rozhlas, film, televize, nová média) a být schopen samostatně demonstrovat na příkladech vybraných předmětů či konkrétního učiva jejich propojení s využitím daných médií. Vyžadována bude úroveň rétorické kultury i schopnost vlastní interpretace. Své názory by měl student obhájit v dialogu s vyučujícím.Přehled látky:Masová a síťová média - co, jak a proč zprostředkovává v našem dnešním světě pro nás mediální sděleníMasová komunikace - produkce, prostředky a technologie mediálních sděleníPublikum a jeho typy - lidské chování ovlivněné v důsledku mediálního tlaku (elitní, masové, specializované a interaktivní publikum)Účinky masových médií - úroveň, oblast, síla, zdroj, záměr a časové zpoždění jako kritéria účinků médiíPropaganda - jednotlivá média v kontextu historickém, společenském a politickémObrana médií a mediatizace - prostoupení života společnosti i jednotlivce médii + média jako sociální fakt versus jednotlivec a společnostKomercionalizace médií a tradic - důsledky demokratizace médií, média a tradiční rituályMechanismy médií - mediovaná sdělení, čili formy komunikace i manipulaceTechnologické inovace médií a jejich vliv - globalizace mediálních struktur a kulturProdukce mediálních sdělení - specifika jednotlivých mediálních odvětvíMediální produkty - jejich typologie, provázanost a významyPráce v médiích - mediální organizace, trh mediálních produktů a reklama (zpracovávání a řazení mediálních zpráv podle kritérií a hodnot)Regulace médií - společenské postavení médií a podíl médií na rozdělení moci ve společnosti i na stabilizaci tohoto rozdělení, včetně autoregulaceStereotypy v médiích - jak vidí média svět kolem sebe a jak ho utvářejí + média a politika i propaganda

Získané způsobilosti

1. Schopnost aktivní práce s jednotlivými mediálními odvětvími.2. Dovednost samostatně demonstrovat na příkladech vybraných předmětů, či už konkrétního učiva, jejich propojení s mediální výchovou, s využitím daných médií.3. Samostatná kritická analýza mediálních produktů.4. Osvojení si znalostí základů filmového vzdělávání.

Literatura

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.MCLUHAN, M. H. Jak rozumět médiiím. Extenze člověka. Praha : Odeon, 1991. Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha : Portál, 2003. Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.JIRÁK, J. - MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha : Partners Czech, 2006. Reifová, I. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004. DeFleur, J. L., Ballová-Rokeachová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha : Karolinum, 1996. Burton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno : Barrister-Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. Kunczik, M. Základy masové komunikace.

Požadavky

Předpokládané zvládnutí učiva přednášky. Osvojení si terminologie mediální výchovy a schopnost orientace v mediálních pojmech a jednotlivých mediálních odvětvích, včetně hodnotících kritérií. (0-30 bodů)Samostatná ústní analýza vybraného mediálního produktu (film, článek, hra apod.) na základě připravených poznámek. (0-30 bodů)Názorná demonstrace užití médií v rámci pedagogické praxe ve výuce některého z předmětů. (0-40 bodů)

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.