Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přípr.element.čtení, ps.,poč.a log.myšl. (KPA / MSEPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSEPP - Přípr.element.čtení, ps.,poč.a log.myšl., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Semináře ve svém obsahu zahrnují pedagogický a didaktický aspekt v pohledu na problematiku rozvoje pregramotnosti a počáteční matematické gramotnosti a orientace v prostoru dítěte předškolního věku v edukaci mateřské školy, a to v souladu se současnými platnými kurikurálními dokumenty předškolního vzdělávání, tj. RVP PV.1. Charakteristika sobnosti dítěte předškolního věku - somatický a psycho-sociální vývoj: motorika (hrubá, jemná), sebeobsluha, smyslová percepce, vývoj řeči, myšlení, fantazie, pozornost, sociální dovednosti, hra jako vývojový mezník2. Problematika školní zralosti dítěte a připravenosti dítěte pro školu - diagnostika, v stup do školy jako vývojový mezník, nové sociální role - role školáka, role žáka3. Problematika rozvíjení "prvopočáteční gramotnosti" (pregramotnosti) - teoretická východiska - kulturní gramotnost, pregramotné projevy dítěte předškolního věku - průprava pro rozvoj4. Analogie rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti s vývojem mluvené řeči dítěte předškolního věku5. Grafická produkce dětí předškolního věku jako příprava pro psaní, konceptualizace psané řeči6. Nadané dítě v oblasti jazykové a literární gramotnosti - diagnostika, zásady práce s nadaným dítětem7. Rozvoj komunikačních a jazykových dovedností dítěte předškolního věku - mluvní výchova8. Grafomotorika dítěte předškolního a ml.školního věku - vývoj, zásady práce, metodické postupy rozvoje prvopočátečních dovedností psaní (metoda obtahovací, cviky pro uvolnění ruky, přípravné prvky písmen, nácvik psacího písma, průprava pro výuku v prvním ročníku ZŠ)9. Lateralita - leváctví /příprava leváka pro psaní, pro život v naší společnosti/10. Metody prvopočátečního čtení a psaní v přípravě dítěte pro vstup do 1. ročníku ZŠ11. Rozvoj logicko- matematického myšlení dětí v mateřské škole, chápání důležitých pojmů v čase, seznamování dětí se základními pojmy pro určení množství12. Rozvoj prostorové orientace, pravolevé orientace, geometrické a prostorové útvary13. Současné kurikulum primárního vzdělávání RVP PV - cíle, vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, očekávané výstupy

Získané způsobilosti

Student se orientuje v problematice rozvoje počáteční čtenářské a jazykové gramotnosti (pregramotnosti) v rovině terminologické - je schopen začlenit preprimární gramotnost v komplexu gramotností člověka jako etapy gramotnosti funkční a kulturní Dokáže použít odborné způsobilosti k diagnostice školní zralosti a školní připravenosti dítěte předškolního věku pro potřeby zápisu základní školy Zná didaktické zásady práce v otázkách průpravy dítěte vlastního psaní - tj. v rozvoji grafomotoriky a dokáže je v praxi použítZískává schopnost systematicky rozvíjet matematicko-logické myšlení a prostorové orientace dítěte předškolního věku, pracuje se vzdělávacím obsahem kurikula pro předškolní vzdělávání v této oblasti Je schopen aplikovat teoretické poznatky seminářů v edukačním procesu mateřské školy Aktivně pracuje s rámcovým kurikulem pro předškolní vzdělávání, orientuje je se v cílových kategoriích, vzdělávacích oblastech a obsahové složce jednotlivých vzdělávacích oblastí v rámci úspěšného edukačního procesu mateřské školy v rozvoji preprimární gramotnosti a počáteční matematické gramotnosti

Literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku - Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavaniFABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-64-8.

Požadavky

Účast na výuce (0-10b.)Semestrální práce - vypracování portfolia diagnostiky školní zralosti a připravenosti dítěte předškolního věku před nástupem do povinného vzdělávání dle zadaných kritérií (0-50b.)Samostudium (0-10b.)Příprava na zkoušku (0-30b.)Podmínky a splnění požadavků k uznání disciplíny pro studenty na mobilitách (Erasmus) budou dle dohody s jednotlivým studentem.Bodová tabulka pro hodnoceníBody Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana DurčákováPhDr. Bc. Karin FodorováMgr. Hana Durčáková