Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Environmentální výchova a vzdělávání (KPA / MSEVV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSEVV - Environmentální výchova a vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní pojmy a souvislosti z oblasti ekologie a z ochrany životního prostředí.Vývoj vztahů člověka k přírodě a životnímu prostředí.Globální problémy.Současné postavení člověka v přírodě.Přehled o stavu a problémech ŽP v ČR.Význam a pojetí environmentálního vzdělávání výchovy.Vývoj a trendy v oblasti environmentálního vzdělávání a výchovy u nás a ve světě. Didaktické aspekty environmentální výchovy -metody, cíle, obsah, prostředky, podmínky. "Ekokultura" osobnosti.Specifické metody v praktické environmentální výchově v mateřských školách a další didaktické aspekty.Metody a formy environmentání výchovy - přímý kontakt s přírodou, simulační hry, drama a hraní rolí, smyslové vnímání přírody.Praktické dovednosti pro pobyt v přírodě a zacházení s přírodou.Kooperativní a komunikační dovednosti.Odpovědné chování vůči ŽP.Aktivní zapojení do ochrany ŽP.Environmentální výchova na MŠ - ekologické projekty, spolupráce s centry ekologické výchovy.

Získané způsobilosti

" chápe význam EV pro život člověka" umí rozlišit pojmy týkající se EV (např. populace, ekosystém,?)" orientuje se v základní faktografii (ekosystémy, jejich fungování)" zná vybrané ekologické organizace působící v místním regionu a pokusí se navázat s nimi kontakt" zná metody práce v environmentální výchově a umí je prakticky použít" charakterizuje postavení EV v RVP PV, orientuje se zejména v oblasti Dítě a svět" prakticky absolvuje vycházky do přírody, na kterých aplikuje metody práce používané v EV" vytvoří jednu recenzi na publikaci týkající se EV" napíše zprávu o stavu životního prostředí v místě, kde žije a navrhne možná řešení, jak situaci zlepšit" využívá různých materiálně-didaktických prostředků pro výuku EV" dokáže efektivně využívat literaturu a další informační zdroje týkající se problematiky environmentální výchovy

Literatura

BUREŠ, J. et al. Ekologická výchova v mateřských školách. Pardubice : TASK klub - Ekocentrum PALETA, 1996. KUNC, K. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : VŠB TU, 1996. ISBN 80-7078-363-X.PIKE, G. et. SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.BARWINEK, H. et al. Metodika seznamování dětí s přírodou. Praha : SPN, 1980. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek, 2000. Státní program environmentáního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Praha : MŽP, 2000. ISBN 80-7212-151-0.MÁCHAL, A. Špetka dobromysli - kapitoly z praktické ekologické výchovy. Brno : Ekocentrum, 1996. ISBN 80-901668-6-5.HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno : Paido, 1996. Videoprogram "Objevujeme své životní prostředí" Praha. Praha : DUPONT CONOCO, nakl. Luxpress, 1996. ISBN 80-7130-051-9.ŘEHÁK, B. Vycházky do přírody. Praha : SPN, 1969. PORIITT, J. Zachraňme Zemi. Praha : Brázda, 1992. KVASNIČKOVÁ, D. Základy ekologie. Praha : Scienta, 1994. KOHÁK, E. Zelená svatozář. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-85850-86-9.HEDERER, J. Životní prostředí a výchova. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-88-7.JOHN, J. 50 nápadů pro děti k záchraně Země. Praha : ČSOP, 1991.

Požadavky

Ukončení předmětu je zkouškou. Zkouška má písemný charakter vycházející z praktického poznávání přírody a lidské činnosti v místní krajině.Název práce: Zajímavá místa pro environmentální výchovu a vzdělávání v mateřské školePodrobné zadání:Na základě vaší znalosti a zkušenosti místního regionu (okolí školy, okresu, popřípadě regionu) vybrat místa, která jsou svým charakterem zajímavá pro děti a skrývají i výukový potenciál z oblasti environmentální edukace.U každého místa bude tato osnova:a) zdůvodnění výběru (0-1bod) - popíšete, proč jste zvolili zrovna toto místo (např. strom s rozrytou kůrou různými nápisy) - vaše vlastní formulace, zdůvoděníPopis bodování:0 bodů - zcela chybí0,5 bod - jednoduché zdůvodnění, resp. příliš obecné1 bod - přesné, jasné zdůvodněníb) odborný popis environmentálních souvislostí, souvisejících pojmů, které popisují viděnou skutečnost (ničení stromů) - důsledky pro člověka, přírodu. Tzn. že si zvolíte např. globální problém, kterého se to týká, nebo filozofickou myšlenku, nebo jiný fenomén z odborné stránky. Tato část by neměla být "vaše povídání", ale text by měl vycházet z odborné literatury - úvést zdroje, ze kterých jste čerpali (i elektronické); (0 - 3 body)Popis bodování:0 bodů - chybí1 bod - velmi obecné, stručné, jen naznačená souvislost, literatura 1-2 zdroje2 body - již přesnější, zřejmá návaznost na teoretický pojem a jeho základní rozpracování, přiměřená literatura (okolo 5 zdrojů)3 body - velmi přesné, výstižné, relativně podrobné, komplexně zpracované, bohatší literatura (zdroje) - cca okolo 10 zdrojůc) formulace očekávaných výstupů (cílů) - v oblasti afektivní (postoje, hodnoty), psychomotorické (dovednosti) a kognitivní (znalostní) - nutno jasně označit (0 - 2,5 bodu); např. kognitivní: dítě popíše vlastními slovy, co způsobuje tělu stromu člověk tím, že do něj ryje; psychomotorický: dítě za pomoci učitele změří obvod stromu pro výpočet jeho věku; afektivní - dítě řekne, proč je špatné takto rýt do stromu a jak by se mu líbilo, kdyby tak do něho někdo rylPopis bodování:0 bodů - cíle chybí0,5 bodu - cíle nejsou formulovány v jazyce žáka pomocí aktivních sloves1 bod - chybí dva druhy cílů (nebo jsou špatně formulovány)1,5 bodu - chybí jeden druh cílů (nebo je špatně formulován)2 body - všechy 3 druhy cílů správně formuloványd) popis vzdělávací nabídky - formulace minimálně 1 zcela konkrétní činnosti (úlohy) pro dítě, která se vztahuje k uvedenému místu. Takto formulovanou úlohu je možno dle popisu odučit. Úlohu formulovat jako zadání pro dítě. Např. Popiš, jak co na stromě vidíš. Porovnej tento strom s druhým nepopsaným. Změř obvod stromu, aby ses od učitele dozvěděl, jak starý je strom. Najdi kůru mrtvou (odumřelou) a srovnej ji s kůrou živého stromu apod. (0-3 body)Popis bodování:0 bodů - popis činností zcela chybí1 bod - jen obecně popsaná jednoduchá činnost, nevyžadující přípravu předem (spíše jen námět)2 body - podrobněji popsaná činnost (např. pokud jsou otázky, pak vypsány konkrétně), nebo u pokusu - postup, vysvětlení... - činnost vyžadující připravený materiál předem3 body - podrobně popsaných více činností e) fotodokumentace místa (0 - 1 bod) - alespoň 1 foto dokumetující dané místo, pokud možno vlastníPopis bodování:0 - foto chybí0,5 - foto z internetu, resp. nepřesně zachycující popisovaný jev1 - foto vlastní, přesně zachycující daý jev (nejedná se o technickou kvalitu snímku, ale zda zachycuje skutečně to, o čem se píše)Max. 10 bodů za 1 místo.Bodové hodnocení práce (zkoušky)A - 15 a více míst; resp. 135 a více bodůB - 12-14 míst, resp. 104 a více bodůC - 10-11 míst, resp. 74 a více bodůD - 8-9 míst, resp. 51 a více bodůE - 5-7 míst, resp. 31 a více bodůFX - méně než 5 míst, resp. 30 bodů a méně Práce nahrávat na studijní materiály pod předmět KPA/MSEVV.Termín: 20.1.2016

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.Mgr. Ondřej Šimik, PhD.