Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická metodologie (KPA / MSMET)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSMET - Pedagogická metodologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky1. Metody lidského poznávání. Pedagogický výzkum v České republice, současné trendy pedagogického výzkumu ve světě.2. Pedagogická metodologie v systému pedagogických disciplín. Pedagogický výzkum aplikovaný a základní.3. Druhy pedagogického výzkumu.4. Kvalitativní výzkum v pedagogické praxi, charakteristické znaky, postup a fáze výzkumu.Příklady realizovaných výzkumu z praxe. Modelové řešení příkladů z praxe v MŠ.5. Kvantitativně orientovaný výzkum. Fáze výzkumu. Pedagogický problém a jeho formulace. Hypotézy a jejich formulace s aplikací na modelových příkladech.6. Výběr prvků do výzkumných vzorků, druhy výběru, rozsah výběru pro malý pedagogický průzkum v praxi učitele.7. Experimentální výzkum v pedagogické práci učitele. Měření v pedagogickém výzkumu a jeho druhy.8. Sběr dat, uspořádání naměřených dat a sestavování tabulek četností. Grafické metody zobrazování dat.9. Výpočet: aritmetický průměr, relativní četnost, kumulativní četnost aplikovaný na modelovém příkladě. Interpretace a závěry v pedagogickém průzkumu.10. Metody využívané v pedagogickém výzkumu. Pozorování, metoda verbálních výpovědí, aj. Hospitace v MŠ. Rozhovor, interview v pedagogickém průzkumu, rozhovor s dítětem v mateřské škole.11. Dotazník v pedagogickém průzkumu, konstrukce, vlastnosti dotazníku, zpracování získaných dat.12. Sociometrie v pedagogickém průzkumu v podmínkách MŠ.13. Bakalářská práce a její součásti, formální úprava textu. Techniky práce s literaturou a dalšími odbornými prameny, katalogem. Orientace v knihovně a informačních centrech.Bibliografické systémy pro pedagogický výzkum. České a zahraniční pedagogické časopisy. Vypracovávání rešerše. Práce s odborným textem (citace, parafráze, bibliografie, poznámky).

Získané způsobilosti

Student zná základní pojmy pedagogického výzkumu, dokáže je definovat, chápe jejich význam. Sestaví pojmový slovníček z metodologie pedagogiky. Interpertuje nastudovanou teorii. Formuluje pedagogický výzkumný problém, formuluje hypotézu. Osvojí si použití některé metody měření a shromažďování dat. Interpretuje získaná data. Dokáže sestavit tabulky a grafy. Je schopen třídit a vybírat vhodnou odbornou pedagogickou literaturu z pohledu zpracováváné problematiky. Dokáže vypracovat rešerši, citovat, parafrázovat, uvést správně bibliografii.

Literatura

Tomášová, A. Akční výzkum v edukačním procesu učitelky mateřské školy. In Sborník príspevkov medzinárodnej vedeckej konferencie Výchova v pedagogickom výskume a praxi. Trnava : FF Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2008. ISBN 978-80-8105-007-7.BURKOVIČOVÁ, R. Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Ostrava : PedF, 2010. ISBN 978-80-7368-771-7.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.DISMAN, M. Jak se vytváří sociologická znalost (1. kapitola). Praha : Karolinum, 2002. ISBN 978-80-246-0139-7.CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : Vydavatelství UP, 1995. ISBN 80-7067-469-5.MAŇÁK, J. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2.GAVORA, P. Kvalitativní výzkum v pedagogice. In: Výchova a vzdělávání. 1, č. 8, str. 170-172. 1990. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.JANOUŠEK, P. a kol. Metody sociální psychologie. Praha : SPN, 1986. www.osu.cz, www.svkos.czSVATOŠ, T., MAREŠ, J. Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 1991. DITRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany : H+H, 1993. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1986. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. TRAVERS, P. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970. BURKOVIČOVÁ, R. Výsledky pedagogického projektování v bakalářském studiu učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-730-4.BURKOVIČOVÁ-HANUŠOVÁ, R. Výzkum vzdělávacích potřeb učitelek mateřských škol. In "Výzkum školy a učitele": sborník. s. 93-94. Praha : PdF UK, 2002. ISBN 80-7290-089-7.GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.KERLINGER, F. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : VUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:AKTIVNÍ účast na seminářích. ABSENCE: v případě účasti na přednáškách max.dvě absence; v případě NEÚČASTI na přednáškách 0 absence. NÁHRADNÍ ÚKOL V PŘÍPADĚ ABSENCE: zápočtový test.SEMINÁRNÍ PRÁCE: Téma bakalářské diplomové práce; osnova teoretické části (popř. pojmová mapa); výzkumný problém a cíle empirické části + výzkumné metody - viz ŠABLONA SEMINÁRNÍ PRÁCE Termín odevzdání: 5.2.daného akademického roku20 bodů - písemný test 30 bodů - aktivní účast na seminářích, řešení problémových úkolů50 bodů - kvalita zpracování seminární práce51 - 100 bodů - započteno0-50 bodů - nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.Mgr. Alena Seberová, Ph.D.Mgr. Alexandra TomášováMgr. Alexandra Tomášová