Předmět Pedagogika preprimárního vzdělávání 2 (KPA / MSPG2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSPG2 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Východiska, trendy, charakteristika preprimárního vzdělávání. Podmínky, prostředky pro vzdělávání dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání. Hračky a vybavení mateřské školy, exteriéry. Hra v historii lidstva, charakteristika hry, vývoj hry z hlediska osobnosti dítěte. Dělení her, didaktická hra, optimální hrové podmínky, pedagogický přístup ke hře. Otázka osobnosti a úlohy učitelky v MŠ, její profesionalita a odpovědnost. Pojetí učitelky při práci s dětmi, takt, respekt k osobnosti dítěte, povinnosti podle RVP PV. Učení se dítěte v preprimárním věku. Učební úloha a její místo ve vzdělávání se dítěte. Místo a úloha instituce pro dítě v preprimárním věku. Metody a organizační formy edukace dítěte v prerimárním věku. Kompetence jako odborný pojem. Kompetence učitelky v MŠ.
Získané způsobilosti
Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje, aktivně didaktické pojmy používá. Orientuje se v problematice práce s dítětem v preprimáním věku v rozsahu probrané látky.
Literatura
OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN, 1988. MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha : SPN, 1989. SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.DEISSLER. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha : Portál, 1993. HAVLÍNOVÁ, M.& VENCLÁKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-3.ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola - Teorie a praxe I. Olomouc : UP, 2004. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc : UP, 2006. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. BURKOVIČOVÁ,Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky. Praha: SPN, 1971. KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika II. Ostrava : PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-101-0.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, L., ZAOCHE-G.CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.PIAGET, J. - INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-86189-00-7.CAIATIOVA, M., DLAČOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, A. Volná hra. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-068-5.Začít spolu. Mezinárodní program předškolní výchovy. Praha : Open society fund, 1995. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003.
Požadavky
91-100 bodů při ústní zkoušce argumentovat, obhájit, oponovat, kriticky posoudit - A81-90 bodů při ústní zkoušce vyvodit závěry, kategorizovat, modifikovat - B71-80 bodů při ústní zkoušce provést rozbor, rozhodnout, specifikovat, analyzovat - C61-70 bodů při ústní zkoušce aplikovat příklad z praxe, řešit pedagogické modelové situace, uspořádat souvislosti, používat odbornou didaktickou terminologii interpretovat, opravit, řešit zadaný příklad - D51-60 bodů při ústní zkoušce reprodukovat, definovat, vyjmenovat - E0-50 bodů F
Garant
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.Mgr. Simona Hendrychovádoc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.