Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika preprimárního vzdělávání 4 (KPA / MSPG4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSPG4 - Pedagogika preprimárního vzdělávání 4, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Osobnostně orientovaný model vzdělávání ve věku do nástupu do povinného vzdělávání.2. Pojetí dítěte od narození do doby nástupu do povinného vzdělávání, pojetí dětství.3. Pedagogické působení při práci s osobností dítěte, s dítětem vyžadujícím zvýšenou péči, s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami, s dítětem s odloženým povinným vzděláváním i s dítětem nadaným v době před nástupem do povinného vzdělávání.4. Sociálně formativní stránka života dítěte preprimárního období, adaptace, integrace dítěte do skupiny ostatních dětí, navazování, upevňování a rozvoj vzájemných dětských vztahů, význam pro rozvoj osobnosti dítěte.5. Citová výchova a její význam. Klima, atmosféra, kultura školy a třídy.6. Školní zralost a školní připravenost z pohledu učitelky dítěte.7. Rozvojové možnosti dítěte na konci preprimárního období.8. Základní metodické principy osobnostní a sociální výchovy.9. Edukace dětí preprimárního období s využitím kooperativní výuky a metod aktivní výuky.10. Komunikace, komunikace učitelky s dítětem v MŠ.11. Hodnocení dítěte učitelkou v MŠ.12. Úloha rodičů v rozvoji dítěte, spolupráce MŠ s rodiči.13. Motivace dítěte preprimárního období.

Získané způsobilosti

Student teoreticky zná problematiku v rozsahu obsahu predmětu, dokáže ji propojit s vlastní zkušeností. V reálném prostředí MŠ získal autentické pedagogické zkušenosti ze spolupráce s dítětem preprimárního věku. Je způsobilý spolupracovat s dítětem v preprimárním věku v dítěti známém prostředí. Reflektuje zkušenosti získané v průběhu souběžné praxe. Posoudí přínos textu vybrané odborné publikace pro své vzdělávání a zpracuje jeho rešerši.

Literatura

SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-368-4.MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.MATĚJČEK, Z. Co, jak a kdy ve výchově dětí. Praha: Portál, 1999. ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-188-x.HAUSEROVÁ-SCHÖNEROVÁ, I. Děti potřebují prarodiče. Praha : Portál, 1996. ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D a H, 2002. ISBN 80-903579-0-3.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9063-7.EYROVI, L. a R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 1994. PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9.ŠEBEL, J. Neklidné dítě a jeho výchova. Praha : SPN, 1990. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PedF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.SAGI, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : RAABE, 2007. ISBN 80-86307-39-5.BURKOVIČOVÁ, R. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.DALEROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne!. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-9.DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. DUNOVSKÝ,J. DYTRYCH,Z. MATĚJČEK, Z . a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1995. ISBN 80-7169-192-5.BURKOVIČOVÁ, R. Vstup do otázek vědy o výchově. (distanční text). Ostrava : PdF, 2002. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha: SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.MADROVÁ, E. Zkuste být dítětem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.

Požadavky

30 bodů -test 10 bodů - pravidelná účast v semináři U zkoušky:60 bodů - prokázat porozumění problematice v rozsahu plného obsahu diskutovaných otázek z předmětu, uspořádat souvislosti, používat odbornou didaktickou terminologii, interpretovat, reprodukovat, definovat, vyjmenovat.40 bodů - porozumění a sdělení většího než polovičního obsahu diskutovaných otázek 30 bodů - neúplné sdělení obsahu diskutovaných otázek Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.Mgr. Simona HendrychováMgr. Alexandra Tomášovádoc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.Mgr. Alexandra Tomášová