Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika srovnávací a dějiny (KPA / MSPSR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSPSR - Pedagogika srovnávací a dějiny, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V semináři probíhá aktivní práce s materiály a dokumenty v součinnosti s výkladem.1. Pojetí výchovy dítěte v dílech největších pedagogů se zaměřením na preprimární období.2. Vývoj institucionální předškolní výchovy. Informace o cílech, obsahu a funkci výchovy, vzdělávání a péče o nejmenší děti v českých zemích i ve světě v historii.3. Vzdělávání pěstounek, učitelek mateřských škol v historii, charakteristika jeho změn.4. Současné pojetí vzdělávání učitelky pro vzdělávání dítěte v období do nástupu do povinného vzdělávání ve světě a u nás.5. Proměna programových dokumentů pro práci s dítětem.6. Srovnání soudobých přístupů ke vzdělání dítěte v preprimárním věku ve světě.7. Alternativní modely práce s dítětem.8. Základní dokumenty jako východisko změn - Delorsovo ,,Vzdělání pro 3.tisíciletí". Národní program rozvoje vzdělávání, Úmluva o právech dítěte.

Získané způsobilosti

Aktivně vyhledává v knižním fondu konkrétní dostupné pedagogické historické publikace, materiály a odborné publikace a prezentuje je ve skupině. Účastní se seminářů.Po studiu doporučené literatury prokáže orientaci se ve vybrané prostudované problematice, vybrané materiály v určených indikátorech analyzuje, srovná, získané informace dokáže promítnout do současné teorie a praxe.Student zná rozdílné pedagogické přístupy k výchově v minulosti. Osvojil si aktivní způsoby studia při práci s dokumenty a historickými materiály. Osvojil si předmětnou problematiku, orientuje se v ní a dokáže ji reprodukovat.

Literatura

KOZLÍK, K. a kol. Aktuální historie. Přerov: Muzeum Komenského, 1996. DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1991. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20715-4.VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. KADNER, O. Dějiny Pedagogiky I - III. Praha: Dědictví Komenského, 1909. STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Dějiny školstva a pedagogiky. Bratislava: SPN, 1986. SOMR, M. a kol. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1991. KOVAŘÍČEK, V. Dokumenty k vývoji zařízení předškolní výchovy a ke vzdělávání učitelek mateřských škol. Olomouc : PdF UP, 1972. ROUSSEAU, J.J. Emil čili o vychování I. Olomouc : R. Promberger, 1926. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha: vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-80003.BASEDOW, J. B. J. B. Basedow a jeho filantropinum. Praha: SPN, 1980. ROUSSEAU, J.J. J. J. Rousseau a jeho ped. odkaz /výbor z ped. díla /. Praha : SPN, 1967. KOVAŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1976. MIŠURCOVÁ, V. Materiály k dějinám předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1975. KREJČÍ, V. Náčrt vývoje výchovy, školství a pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1988. Národní zpráva o stavu předškolní výchovy a vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. 2000. LOCKE, J. Několik myšlenek o vychování. Praha: Dědictví komenského, 1906. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Nové možnosti vzdělávání v učitelství mateřských škol. In sborník, s. 131-138. Ostrava : PdF, 2002. ISBN 80-7442-218-1.HERBART, F. Pedagogika. Praha: SPN, 1977. CACH, J. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. 6.díl vysokoškolského učebního textu. Výchova a vzdělání v českých zemích. Praha: Karolinum, 1996. HAGER FRITZ - PETER. Platon a platonismus v dějinách výchovy. Praha, 1994. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Předškoláci v Belgii. Informatorium 3-8, 2002, roč. IX, č.8, s.8-9. 2002. MONATOVÁ, L. Předškolní pedagogika. Praha: SPN, 1988. EURYDICE. Předškolní výchova a primární vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : ÚIV, 1996. ISBN 80-211-0237-3.RÝDL, K. Reformní pedagogika v Československu. Praha: PdF UK, 1992. RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990. Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Sborník 3.celostátní konference profesních organizací předškolní výchovy. Praha: Asociace předškolní výchovy, 2002. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN. JŮVA V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. VAŇOVÁ R., NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČR. (30.léta 20.stol.). Praha: PdF UK, 1995. MIŠURCOVÁ, V., ČAPKOVÁ, D., MÁTEJ, J. Úvod do dějin předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1987. STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Výber z pramenov k dejinám školstva a pedagogiky. VÁŇOVÁ, R., & RÝDL, K. &VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách IV. Praha : SPN. CACH, J. a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách.I., II. Praha: SPN, 1988. VESELÁ, Z. Vývoj českého školství. Praha: SPN, 1988. BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Vzdělání pro 3.tisíciletí. Informatorium 3-8, 2003, roč. X,č. 5, s. 8. 2003. BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Z dějin předškolní výchovy. Praha : SPN, 1980. SINGULE, F. Západní pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. KRATOCHVÍL, M. V. Život Jana Amose. Praha: Československý spisovatel, 1988. MIŠURCOVÁ, V. 150 let mateřského školství v českých zemích. Praha: PdF UK, 1982.

Požadavky

Účastnit se seminářů. Aktivně vyhledávat v knižním fondu konkrétní dostupné pedagogické historické publikace, materiály a odborné publikace a prezentovat je ve skupině (až 10b). Po studiu doporučené literatury prokázat orientaci v rozsahu probírané látky (až 10b), vybrané materiály v určených indikátorech srovnat (až 10b), získané informace promítnout do současné teorie a praxe (až 10b).Správná (až 10b), strukturovaná (až 10), dostatečně obsahově vyčerpávající (až 10 b) odpověď na 2 otázky. Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D51 - 60 E0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Simona HendrychováMgr. Alexandra TomášováMgr. Alexandra Tomášová