Předmět Řízení a spolupráce (KPA / MSSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSSP - Řízení a spolupráce, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Právní forma organizace, právní vztahy, odpovědnost vycházející ze zákonů pro postavení MŠ jako subjektů.Teorie řízení jako vědní disciplína a struktura řízení školství. Řízení a spolupráce v edukačním procesu mateřské školy, řízení školy v oblasti: pedagogické, ekonomicko-hospodářské, personální, organizační.Řízení v oblasti pedagogické: fáze řízení edukačního procesu. Řízení edukační práce ve třídě mateřské školy a vedení dětí ke spolupráci při výchovně vzdělávací činnosti. Spolupráce učitelek mateřské školy a participace na řízení v týmu. Vedení lidí a motivace pracovníků. Problematika poradenství.Legislativa v práci učitelky MŠ a vybraná problematika při realizaci v praxi: Školský zákon a navazující vyhlášky, zákon o pedagogických pracovnících, zákoník práce, zákon o rodině, Úmluva o právech dítěte, Listina základních práv a svobod.Řízení v oblasti ekonomicko-hospodářské : ochrana majetku v užívání, inventarizace učebních pomůcek a vybavení. Aplikace zákona o archivnictví, způsob archivace a skartace.Řízení v oblasti personální: bezpečnost a ochrana zdraví při práci - ochrana dětí v objektu, na zahradě i při pobytu venku, ranní filtr, bezpečnost a ochrana zdraví pracovníků, rodičů a dalších osob přítomných v objektu instituce, zabezpečení proti kuřáctví, alkoholismu a dalším návykovým látkám. Civilní ochrana osob v objektu, ochrana dětí. Požární ochrana dětí v objektu, povinnosti zaměstnanců vzhledem k dětem stanovené evakuačním plánem a požárními poplachovými směrnicemi. Typy inspekcí, zaměření sledování, kritéria hodnocení. Spolupráce instituce pro preprimární vzdělávání se zřizovatelem, SZÚ a KHS a dalšími subjekty. Povinnosti a práva učitelů i nepedagogických pracovníků v instituci pro vzdělávání dětí v preprimárním věku.Spolupráce se sociálními partnery školy: se Základní školou, se zřizovatelem, s občanským sdružením, kulturními institucemi, aj.Vyhodnocení seminárních prací, závěrečná panelová diskuse k uvedeným problémům.
Získané způsobilosti
Student/ka se orientuje v problematice řízení života institucionálního zařízení pro výchovu dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání, jejího praktického zabezpečení a chodu. Dokáže srovnat základní mezinárodní a národní dokumenty týkající se dítěte, školství, rodiny, základní dokumenty pro práci ve školách a zařízeních v ČR. Zpracuje vybranou problematiku organizace a řízení týmu. Na základě poznatků získaných v předmětu diskutuje o pravidlech vytváření vnitřního řádu konkrétní MŠ. Odhadne a cvičně stanoví náplň a organizaci práce jednotlivých druhů pracovních činností zaměstnanců instituce zaměřující se na vzdělávání a péči dítěte preprimárního věku.
Literatura
Deklarace lidských práv. BOUROVÁ, M. Evaluace a hodnocení v mateřské škole. Nový Bydžov : ATRE, 2002. Charta rodičů. Listina základních práv a svobod. Bratislava, 1995. MANUÁL PRO TVORBU ŠKOLNÍHO, TŘÍDNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU. SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha : ASPI, 2006. ISBN 80-73757-176-5.Metodický návod k zajištění bezpečnosti a ochrany při práci č.j. 10007/1998-26. Občanský zákoník. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kolektiv. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2008. Platná legislativa PO a BOZP. Pokyn MŠMT č.j. 19720/96-10/3 o řízení a kontrole požární ochrany. Pracovní řád pro zaměstnance škola školských zařízení MŠMT ČR č.j. 14 269/2001-26. PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole. Olomouc : Hanex, 2004. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. BOUROVÁ, M. Rámcový vzdělávací program v praxi mateřských škol. Nový Bydžov : ATRE, 2001. STOČEK, M. Rukověť ředitelky mateřské školy. Praha : ATRE, 2000. BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-712-7.Úmluva o právech dítěte. Úmluva o právech dítěte - zákon č. 104/1991 Sb. Ústava ČR. FISCHER, W., SCHARTZ, M. Vedení a rozvoj školy. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-34-6.VEDENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY - Vydavatelství a nakladatelství RAABE periodicky. PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0676-4.Vyhláška č. 110/74 o registraci pracovních úrazů. novely. Vyhláška MŠMT č. 107/2005 Sb. o školním stravování. Vyhláška MŠMT č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku. Vyhláška MŠMT č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti. Vyhláška MŠMT č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů. Vyhláška MŠMT ČR 303/1996 o školách v přírodě. Vyhláška MŠMT ČR 61/1985 v platném znění o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, novely. Vyhláška MZ č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol. Vyhláška MZ ČR č. 56/97 ve znění 183/2000 Sb. o preventivních prohlídkách. Vyhláška 114/2002 Sb., o hospodaření FKSP. Vyhláška 310/95 ve znění 167/97 a 314/99 p FKSP, novely. Zákon č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech uzemních rozpočtů, novely. Zákon č. 359/2001 o předškolním, základním, středním, středním odborném a jiném vdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). Zákon MZ č.j. 258/2000 o ochraně veřejného zdraví. Zákon o rodině č. 94/1963, dodatky, novely. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon 562/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím školského zákona. Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých dalších zákonů a další legislativa navazující na tyto zákony. Zákon 65/1965 Sb.,v platném znění,zákoník práce. Zákoník práce.
Požadavky
20 bodů - účast na seminářích20 bodů - aktivně řešit prezenční úkoly v seminářích, a tak prokázat orientaci v probírané problematice40 bodů - písemně zpracovat a předložit seminární práci na vybrané téma, vyvodit závěry, kategorizovat, modifikovat20 bodů - prezentovat seminární práci a argumentovat, obhájit, oponovat Započteno: 100 - 51 bodůNezapočteno0-50 bodů
Garant
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Bc. Karin FodorováMgr. Alexandra Tomášová