Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogické komunikace (KPA / MSZPK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / MSZPK - Základy pedagogické komunikace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Odborná literatura a podmínky k zápočtu. Seznámení se s principy a pravidly výuky předmětu.2. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Komunikační kanály- nonverbální, verbální, paralingvistika a činy. Pravidla pedagogické komunikace. Znaky zdravé, efektivní pedagogické komunikace. Praktická cvičení.3. Verbální komunikace (verbální signály v komunikaci). Rozhovor. Otázky. Zpětná vazba.Ovlivňování. Přesvědčování. Komunikační styly. Praktická cvičení.4. Paralingvistické aspekty komunikace (zvukové signály). Praktická cvičení.5. Nonverbální komunikace a její roviny. Obsahy nonverbální komunikace Význam a specifika nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci. Praktická cvičení.6. Sociální interakce a vztahy v pedagogické situaci. Vytváření sociálního klimatu a atmosféry v pedagogické situaci. Kooperace a kompetice v pedagogické situaci Praktická cvičení.7. Sociální percepce - vnímání partnerů v pedagogické situaci jako součást pedagogické komunikace. Faktory ovlivňující sociální percepci. Praktická cvičení.8. Zvláštnosti a zohlednění učebních stylů (auditivní, vizuální, kinestetický) v pedagogické komunikaci.9. Profesní reflexe,sebereflexe a autoregulace učitele. Způsoby, metody a techniky reflexe, sebereflexe a autoregulace. Praktická cvičení

Získané způsobilosti

Pojmenuje základní charakteristiky pedagogické komunikace Vysvětlí základní pojmy z oblasti sociální komunikace Popíše zkušeností získané při práci v praxi Aplikuje poznatky z odborné literatury pro vlastní sebereflexi a autoregulaci

Literatura

Gillernová,i.,Hermochová,S.,Šubrt,R. Sociální dovednosti učitele. praha, 1990. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-83022-41-2.VYSKOČILOVÁ, E. Cvičení z pedagogické praxe l ( dovednost sociálně komunikovat. praha, 1981. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus s.r.o., 1997. VALIŠOVÁ, A. Hra s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace. Praha: Pansofia, 1996. KŘIVOHLAVÝ,J. Já a ty. Praha:Avicenum, 1986. KŘIVOHLAVÝ,J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, 1988. PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. PETTA, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : Veda, 1988. ŠVEC, V. Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí. In Pedagogická orientace 4/1998. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998. VYSKOČILOVÁ, E. Podmínky vývoje schopnosti vychovávat, In Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.KŘIVOHLAVÝ,J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18X.LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi (zejména část IV. Sociální interakce, vztah učitel - dítě a osobnost učitele. Praha : Portál, 1997. VALIŠOVÁ, A. Rozvíjení sociální kompetence ve školním prostředí. In Pedagogické otázky současnosti. Praha : ISV, 1994. ISBN 80-85866-05-6.PEASE, A. Řeč těla. praha, 2001. SVATOŠ,T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové:Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-3.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. LEWIS, D. Tajná reč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-49-X.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. KOLEKTIV AUTORÚ. Učitel-vyučování-situace. Brno: Masarykova univerzita, PdF, 1995. BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuel, 1999. VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha:SPN, 1991. VYBÍRAL,Z. Úvod do psychologie komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. KOSOVÁ, B. Vybrané z teorie personálnje a sociálnej výchovy pre učitelov 1.stupňa ZŠ. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, PdF, 1998. ISBN 80-8055-200-2.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

1. Splnění korespondenčních úkolu z distančního textu Základy pedagogické komunikace. (0-70 bodů)2. Účast ve výuce. (0-30 bodů)Termín pro odevzdání úkolů je 14 dnů před zápočtem. Zaslat na e-mail: jan.karaffa@osu.cz

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.MgA. Tereza Strmisková