Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pojetí dítěte v historii (KPA / NPD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NPD - Pojetí dítěte v historii, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Identifikace dětství (vývojové, sociálně-historické paradigma dětství)2. Dítě a dětství v dějinách lidstva (dítě a dětství v archaické společnosti, v tradičních typech společnosti).Písemný úkol: Identifikujte vlastní prekoncept dítěte a dětství pro období od narození do 6 let a popište jej.3. Rozbor zpracovaných úkolů ve studijní skupině.4. Rozvoj dítěte vzhledem k jeho osobnostním dimenzím.5. Dětské prožívání, ohroženost dětství, formující očekávání, tvořivé konstruování, zlomová období v rozvoji dítěte jako faktory dětského rozvoje, význam rozvojových úkolů.6. Dítě v rodině a jeho rozvoj.7. Rituály v životě dítěte jako faktory ovlivňující rozvoj dítěte.8. Dítě a jeho schopnost učit se.9. Nadané dítě. Kritéria nadání, druhy nadání, modely, koncepce, výzkumy, vyhledávání a identifikace nadaných dětí, rozvíjení dítěte.10. Dítě týrané, zanedbané v současné společnosti a možnosti jeho rozvoje.Písemný úkol: Identifikujte pojetí dítěte, dětství ve spojitosti s příběhem dítěte v některém díle odborné či krásné literatury a popište je.11. Rozbor zpracovaných úkolů ve studijní skupině.12. Průběžná kontrola výsledků vzdělávání - vyplnění nestandardizovaného testu.

Získané způsobilosti

Získal znalosti v rozsahu probírané látky. Dokáže identifikovat vlastní prekoncept dítěte a dětství pro období od narození do 6 let, popíše jej, dokáže jeho dílčí aspekty reflektovat s pojetím ostatních. Zapojí se do diskuse s kvalitně formulovaným názorem vyjadřujícím jeho/její postoj k paradigmatu dítěte v současnosti. Zpracuje seminární práci podle požadavků, dokáže svůj názor obhájit, ale zamýšlí se nad návrhy a doporučení ostatních. Používá ke studiu doporučenou odbornou pedagogickou literaturu.

Literatura

MATEJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628.HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět . Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.MIKOVÁ, Šárka a Jiřina STANG. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.MAREŠ, Jan. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDV, 1996. ISBN 80-210-1444-X.BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-482-2.

Požadavky

Podmínky pro absolvování zkoušky:Pravidelná účast ve výuce. Vypracování písemných úkolů (5b), prezentace v semináři (5b).Průběžná kontrola výsledků vzdělávání - vyplnění nestandardizovaného testu (30). Požadavky pro absolvování zkoušky: Obsahově správné (10), strukturované (10), vyčerpávající (10) odpovědi na 2 zadané otázky, vycházející z uvedeného přehledu probírané látky.Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.