Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika - vybrané otázky vzdělávání (KPA / NPVO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NPVO - Pedagogika - vybrané otázky vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020.2. Teoretické a praktické poznávání, místo poznávání a vědění v učitelství.3. Modely a přístupy ke vzdělávání dětí předškolního a raného školního věku.4. Hra a její význam v rozvoji dítěte.5. Školní zralost a připravenost. Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti.6. Přípravná třída, cíl, program, realizace, význam. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v oblasti školství. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011-2015).7. Diverzita a diferenciace ve vzdělávání v MŠ a v přípravné třídě8. Diagnostikování a hodnocení dítěte.9. Přechod z MŠ do ZŠ, pojetí, smysl, orientace základního vzdělávání.10. Efektivní kurikulum pro rozvoj dítěte. RVP PV, ŠVP, TVP, IVP. RVP ZV.11. Proměny učitelství, pojetí učitele.12. Konstrukt kompetence učitele. Teoretická východiska činností učitelky MŠ, činnosti učitelky MŠ - přípravné, realizační.13. Pedagogické projektování.14. Evaluace, reflexe a sebereflexe v MŠ.

Získané způsobilosti

Studující si osvojí poznatky vztahující se k poznávání a vědění v učitelství, k proměnám učitelství, pojetí učitele; ke konstruktu kompetence učitele; k modelům a přístupům ke vzdělávání dětí předškolního a raného školního věku; k evaluaci, reflexi a sebereflexi v MŠ. Seznámí se s přípravnými a s realizačními činnostmi učitelky MŠ a jejich teoretickými východisky; s diverzitou a diferenciací ve vzdělávání v MŠ a v přípravné třídě; s úlohou, cílem, programem, realizací, významem přípravné třídy; s dokumenty: Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v oblasti školství, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoj vzdělávací soustavy ČR (2011-2015).

Literatura

PODHÁJECKÁ, Maria a Silvia MAĽUKOVÁ. Implementácia hier do obsahu predprimárnej edukáci. Prešov, PedF PU v Prešove, 2012. ISBN 978-80-89561-03-2.SERENA a kol. Autoevaluace škol v Evropě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.SYSLOVÁ, Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.T. JANÍK, J. MAŇÁK a P. KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ (eds). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.MSMT. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011-2015). (dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-sousta. ISBN 2011.SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-193-5.PODHÁJECKÁ, Maria a Katarína GUZIOVÁ. Kompetencie v predškolskej edukácii. Prešov: PedF PU v Prešove, 2012. ISBN 978-80-555-0592-3.MAŇÁK J., T. JANÍK a V. ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9.LAZAROVÁ, Bohumíra a kol. O práci zkušených učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-206-2.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: OU v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.BURKOVIČOVÁ, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava: PedF, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-87000-00-5.VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením). Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.BURKE, P. Společnost a vědění. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1319-2.Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020. http://www.ceskaskola.cz/2014/05/strategie-vzdelavaci-politiky-ceske.html. HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: MU, 2011. ISBN 78-80-210-5467-7.

Požadavky

Účast ve výuce - až 30 bodůAktívní zapojení do diskuse v průběhu seminářů - 10 bodůPlnění průběžných korespondenčních úkolů až 30b podle kvalityVypracování semestrální práce - až 30b podle kvalityBody Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.