Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (KPA / NTV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NTV - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia teorie výchovy (seznámení s obsahem a organizací studia, náslechů a programem výuky, semestrálními úkoly, domluva podmínek k zápočtu, doporučená a rozšiřující literatura). Úvodní skupinová diskuse k tématu výchovy předškolních dětí:Zpráva České školní inspekce (vybrané výchovné problémy v MŠ).Úkol na následující seminář: písemně zpracujte reflexi na téma Klady a zápory mé výchovy, čeho si na sobě cením, co bych změnil(a).2. Antropologická a axiologická východiska výchovy. Smysl výchovy.3. Vývoj osobnosti v kontextu humanistické výchovy.4. Náslech a pozorování v MŠ5. Výchovné cíle v současných školských dokumentech (RVP, ŠVP). Specifika a formulace afektivních cílů.6. Výchovné strategie - styly, modely ve výchově.7. Reflexe výchovných problémů v současném preprimárním vzdělávání v oblasti rodinné výchovy a MŠ. (Studovna, skupinový referát (3-4 členové ve skupině).8. Skupinové prezentace k aktuálním výchovným problémům v rodinné výchově a v MŠ9. Hodnoty ve výchově, výchova k hodnotám.10. Problematika mravní (etické) výchovy v preprimárním vzdělávání. Základy rozvoje empatie, prosociálnosti, charakteru. Metody mravní výchovy.11. Specifika výchovných problémů v předškolním věku a jejich řešení v pedagogické praxi MŠ.12. Role učitele - vychovatele v současné společnosti13. Zápočtový týden - předložení a kontrola sběrného portfolia. Prezentace referátů: Reflexe výchovných problémů v současném primárním vzdělávání.

Získané způsobilosti

Znalost a porozumění osobnostnímu rozvoji dítěte v kontextu humanistické výchovy, aplikace a vyhodnocení humanistických zásad pro vlastní pedagogickou praxi - znalost a porozumění pojmu hodnot v pedagogických a psychologických souvislostech, aplikace v pedagogické praxi-znalost výchovných strategií - stylů a modelů ve výchově- jejich aplikace, analýza a hodnocení- aplikace metod mravní výchovy ve vyučovacím procesu, oceňování důležitosti určitých hodnot- schopnost spatřovat morální dilemata v práci učitele - analyzovat, syntetizovat a hodnotit roli učitele v přípravné třídě v návaznosti na výchovně vzdělávací priority (RVP)- rozvoj hodnotové kompetence (znalost dobře konstituovaného hodnotového systému, schopnost a připravenost jednat s vědomím této znalosti a v souladu s ní).

Literatura

CLOUD, H., TOWNSEND, J. Děti a hranice. Proč ve vztahu k dětem budovat hranice. Praha : Návrat domů, 1998. ISBN 80-7255-002-0.HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. GÖBELOVÁ, T. Uvedení do výchovné problematiky na 1. stupni ZŠ. Distanční text. Ostrava, 2004. ISBN 80-7368-006-8.GÖBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava: PdF, 2008. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0345-4.KOSOVÁ, B. Rozvoj osobnosti žiaka (so zameraním na 1.stupeň základnej školy. Prešov: Rokus, 2002. ISBN 80-968452-2-5.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

1. aktivní účast na seminářích 2. studium odborné literatury a informačních zdrojů (kritické myšlení, komparativní analýza pramenů)3. komunikativní a kooperativní dovednosti při skupinové práci4. zhotovení sběrného portfolia 5. samostudiumAktivní účast v seminářích 0-30bSeminární práce (portfolio): 0-70 bBody pro hodnocení:91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.