Předmět Vzdělávání dětí se spec. vzděl. potřeb. (KPA / NVDSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NVDSP - Vzdělávání dětí se spec. vzděl. potřeb., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Terminologické vymezení pojmů (speciální pedagogika, mateřská škola, speciální vzdělávací potřeby, integrace, inkluze, druhy zdravotního postižení atd.)2. Legislativa vztahující se ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami3. Zákonitosti zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění4. Vzdělávání a podmínky vzdělávání pro dítě se zdravotním postižením v mateřské škole5. Vzdělávání a podmínky vzdělávání pro dítě se zdravotním znevýhodněním v mateřské škole6. Vzdělávání a podmínky vzdělávání pro dítě se sociálním znevýhodněním v mateřské škole7. Praktická realizace dílčích vzdělávacích aktivit pro individuálně integrované děti
Získané způsobilosti
Studující získá základní teoretické poznatky o terminologií týkající se integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřské školy a platné legislativě. Získá základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění. Dokáže uvést podstatu, rozdíly, shody odborných pojmů: zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění.Rozšíří si základní znalosti o možnostech vzdělávání a úpravy podmínek při vzdělávání dětí s mentálním, tělesným, zrakovým i sluchovým postižením, s vadami řeči, souběžným postižením více vadami, autismem, vývojovými poruchami chování a učení, se zdravotním znevýhodněním a se sociálním znevýhodněním v mateřské škole běžného typu. Seznámí se základními metodami a formami práce, které jsou potřebné pro realizaci individuální integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami při zařazení do edukačního procesu v běžném typu mateřské školy.
Literatura
HANÁK, Petr. Diagnostika a edukce dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0.OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.RENOTIÉROVÁ, Marie, LUDÍKOVÁ, Libuše a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.ŠVINGALOVÁ, Dana. Uvedení do studijního programu Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: TU, 2005. ISBN 80-7083-962-7.RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-099-3.ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. Základy komprehenzivní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-259-3.VYMAZALOVÁ, Eliška. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2624-2.
Požadavky
80% účast studenta na přednáškách a seminářích - podmínka.Portfolio - písemné metodické zpracování edukačních postupů a vzdělávacích činností vztahujících se ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami -20 b .Prezentace a praktická ukázka edukačních postupů a činností vztahujících se ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - 20 b.Vyčerpávající (10b), obsahově správná (10 b), strukturovaná (10b) odpověď na otázku vztahující se k probranému obsahu učiva. Otázky ke zkoušce jsou dvě.Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F
Garant
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.PhDr. Hana Slaná