Předmět Základy společenských věd 1 (KPA / NZSV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NZSV1 - Základy společenských věd 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Občan, občanství, státní občanství ČR, občanství Evropské unie, nabývání, pozbývání, prokazování, apatrida.2. Objasnění základních pojmů MKV (interkulturní vzdělávání, multikulturní výchova, interkulturní výchova, multikulturalita - multikulturalismus, národ - národnost, kultura - kulturní vzorce, předsudky, stereotypy, postoje, xenofobie, rasismus, rasa).3. MKV v legislativních a jiných dokumentech (Úmluva o právech dítěte, NPRV, školský zákon).4. Předmět, cíle MKV, MKV v cílech, kompetencích a vzdělávacích oblastech RVP PV,5. Význam a specifika MKV v MŠ (se zohledněním prostředí v MŠ, věcných a psychosociálních podmínek, pomůcek, organizace).6. Jinojazyčné dítě ve skupině, přijímání odlišností dětmi předškolního věku, spolupráce s rodiči, sociokulturní handicap.7. Osobnost pedagoga MŠ v MKV (desatero učitele).8. Kompetence pedagoga MŠ v MKV(sociální, předmětové a komunikační kompetence)9. MKV v edukačním projektu (integrace MKV-prostředí a cíl, podstata multikulturalismu).10. Osobnostní a sociální vývoj dítěte při realizaci MKV (mezilidská interakce, humanitní pojetí skupiny, prvky kooperace v MŠ).11. Uplatňování MKV v MŠ (např. pomocí hudby - význam hudby, hudební činnosti s využití etnické hudby, emocionální aspekty hudby, hudba jako prostředek přijímání odlišností dětmi).12. Emigrace a imigrace po roce 1989, cizinci, azylanti, národnostní menšiny v ČR, odlišnosti mentality Romů, antisemitismus.13. Současné pojetí MKV v ČR (kulturně-standardní přístup, transkulturní přístup, skupinový přístup, osobnostní pojetí MKV).
Získané způsobilosti
Studující se orientuje v základní terminologii MKV, v transkulturní pedagogice, chápe její význam. Dokáže chápat a přijímat odlišnosti a kulturní různorodost jako přínosné, má vytvořeny respektující vztahy mezi kulturami. Zvládá komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Prostřednictvím MKV dokáže uplatnit osobnostní přístup při výchově a vzdělávání dětí z rozdílných kulturních prostředí.
Literatura
BERÁNKOVÁ, Kamila a MRÁZOVÁ Eva. Každý je důležitý - vzájemně se poznáváme!: (metodické náměty pro multikulturní výchovu). Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-052-5.PELCOVÁ, Naděžda, et al. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.PETRUCIJOVÁ, Jelena. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-083-1.PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Příručka (nejen) pro učitele. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-866-2.PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-890-6.BURKOVIČOVÁ, Radmila a Jana NAVRÁTILOVÁ. Realizace multikulturní výchovy a vzdělávání v mateřské škole prostřednictvím etnické hudby. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-676-8.ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2008. ISBN 978-80-7041-251-0.ŠVINGALOVÁ, Dana. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: Liberecké romské sdružení, 2007. ISBN 978-80-903953-0-5.ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Požadavky
Pravidelná účast na seminářích. Pravidelně, aktivně se účastnit besed a diskusí v seminářích.Požadavky pro absolvování zkoušky: vypracování seminární práce na zadané téma, prokázat porozumění problematice MKV.
Garant
Mgr. Ondřej Šimik, PhD.
Vyučující
Mgr. Jana Navrátilová