Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy společenských věd 3 (KPA / NZSV3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NZSV3 - Základy společenských věd 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Seznámení s obsahem a cílem, předmětu, požadavky. Vymezení základních pojmů (zdraví, zdravý životní styl, zdravý způsob života,), teoretické základy v současném pojetí zdraví s aplikací do činností pro děti předškolního věku2. Společnost ve 21. století (civilizační choroby,?) - identifikace problému v mateřské škole3. Zdravá výživa a zdraví 1 - didaktické zpracování vybraných témat do činností pro děti4. Zdravá výživa a zdraví 2 - didaktické zpracování vybraných témat do činností pro děti5. Pohybová aktivita a její vliv na zdraví - didaktické zpracování pohybových činností6. Sport v životě dítěte - analýza (průzkum) vnímání sportu dětmi předškolního věku7. Zdravé přírodní prostředí - příroda a její vliv na lidské zdraví (diagnostika prekonceptů učitelů)8. Učitel a jeho role při výchově ke zdraví - vnímání sebe sama jako vzoru pro dítě9. Dítě a jeho tělesný a psychický vývoj v kontextu zdravého způsobu života. Psychická pohoda dítěte. Analýza rozhovoru s dítětem, rodinná kasuistika.10. Hygienické normy pro mateřské školy v platném znění v teorii a praxi. A11. Projekty podporující zdraví v mateřských školách (Zdravá MŠ, Zdravá abeceda) - ukázky projektů12. Kurikulární zakotvení problematiky zdraví v dokumentech (RVP, NPRV) - analýza dokumentů13. Problematika zdraví v médiích - zaměření na reklamy a dětského diváka

Získané způsobilosti

- student se orientuje v základních pojmech týkajících se zdraví a dokáže je vysvětlit za pomocí konkrétních příkladů (např. pohádek) dětem předškolního věku- charakterizuje hlavní principy zdravé výživy se zaměřením na předškolní dítě - dokáže tyto principy aplikovat v prostředí mateřské školyA- je si vědom rizik spojených s nedostatkem pohybu a nevhodným stravováním a je schopen formulovat kroky, jak lze v prostředí mateřské školy tato rizika eliminovatA- dokáže sestavit jídelníček prospěšný zdraví dítěte a obhájit si jejA- umí použít jednoduché diagnostické metody pro správné držení těla, stanoví index BMIA- dovede v RVP pro předškolní vzdělávání vyznačit kompetence a očekávané výstupy související se zdravým životním stylem- dokáže sestavit tematický plán didakticky zacílených činností zaměřený na podporu zdravého životního stylu- orientuje se v programech podporující zdraví pro mateřské školy, ví, kde o nich hledat informace a jak se do něj s mateřskou školou lze zapojit- umí reflektovat svůj osobní postoj ke zdravému způsobu života (selfconcept)- svým příkladem přispívá k ochraně životního prostředí a je tak vzorem pro dítě- zná hygienické normy pro výuku v MŠ a umí je aplikovat v praxi- chápe specifika dítěte v kontextu zdravé výživy, pohybu i negativních hrozeb civilizace

Literatura

DOLINA, Jiří. Civilizace a nemoci. Praha: Futura, 2009. ISBN 978-80-86844-53-4.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-8.STRUNECKÁ, A., PATOČKA, J. Doba jedová. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-469-8.HAVLÍNOVÁ, M. et. al. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-383-8.HAVLÍNOVÁ, M. (et.). Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-901873-2-3.HAVLÍNOVÁ, M. et. al. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.ČELEĎOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.FOŘT, P. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1057-9.VAŠINA, B. Základy psychologie zdraví. Ostrava: PedF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-757-1.HAVLÍNOVÁ, M. et. al et.al. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-383-8.SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.

Požadavky

Prokázat znalost a orientaci v předloženém obsahu učiva při seminářích. Pravidelná účast na přednáškách a seminářích a participace na seminářích. Vypracovat seminární práci zadanou na řešení problémové situace na vybrané téma. Příprava na výstup v semináři - prezentace seminární práce.SamostudiumČetba zadané literatury (články zabývající se danou problematikou)Ústní zkouška.

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Alexandra Tomášová