Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogického výzkumu (KPA / NZV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / NZV - Základy pedagogického výzkumu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Diplomová práce- mapování tématu, rešerše, studium odborných pramenů- struktura teoretické části práce- psaní odborného textu (přímé, nepřímé citace, bibliografie)Mentální a pojmové mapování- cíle mentálního a pojmového mapování, jeho význam a možnosti- pojmové mapování a diplomová prácePedagogický výzkum- metodologie, metoda, metodika, technika- typy výzkumů, výzkumné strategie, kvantitativní, kvalitativní a smíšená metodologie v pedagogickém výzkumu- výzkumný projekt / design výzkumu- problém a problémová otázka výzkumu- cíle a otázky výzkumu- hypotézy- proměnné, druhy proměnných- populace, výzkumný soubor a vzorek, výběr a jeho druhyMetody pedagogického výzkumu- strategie volby výzkumných metod v kontextu výzkumné strategie- reliabilita a validita výzkumných metod- rozhovor (interview), ratingové metody (škálování), dotazník, pozorování; psychosociální klima a jeho měření, sociometrie, experiment, projektivní techniky (charakteristika metody, příklady konstrukce techniky)Metody analýzy a interpretace výzkumných dat (techniky a fáze třídění kvantitativních a kvalitativních dat, tabelace a grafické zpracování, postupy interpretace dat, formulace závěrů teoretických, metodologických a praxeologických)Akční výzkum a evaluační výzkum - možnosti využití v pedagogické praxi

Získané způsobilosti

Teoretická znalost a porozumění základním pojmům pedagogické metodologie; specifikům učitelského výzkumu akčního, evaluačního typu a jejich významu v učitelské profesi-dovednost navrhnout projekt výzkumu (formulovat výzkumný problém a problémovou otázku; cíle, otázky a úkoly výzkumného šetření (popř. hypotézy), zvolit relevantní výzkumné metody pro sběr, analýzu a interpretaci dat, určit jejich druhy, určit základní vzorek výzkumu a jeho výběr, navrhnout průběh šetření, sebraná data analyzovat, interpretovat a diskutovat závěry)-dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat výše popsaný projekt výzkumu (ve vztahu k diplomové práci), reflektovat jeho realizovatelnost v podmínkách školy.

Literatura

MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1031-2.GAVORA, P. Kvalitativní výzkum v pedagogice. In: Výchova a vzdělávání, 1, 1990-91, č. 8, s.170-172. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H+H, 1993. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha, Karolinum, 1986. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-369-8.GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.1.vyd. Praha:Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569.KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-799-8.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích (10b), průběžné studium doporučené literatury a pramenů, odevzdávání seminárních prací v dohodnutých termínech (zápočtový týden daného akademického roku; náhradní termín: jeden týden před termínem zkoušky nebo termínu zápočtu). SEMINÁRNÍ PRÁCE: Téma diplomové práce; osnova teoretické části (struktura hlavních kapitol a podkapitol) - až 30 b; výzkumný problém / cíle / otázky empirické části (konkrétní formulace výzkumného problému a otázek / cílů výzkumu) - až 30 b; výzkumné metody - až 30 b.Hodnocení:0 - 50 bodů - nezapočteno51 - 100 bodů - započteno

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.