Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Předškolní dítě, předškolní vzdělávání (KPA / PDPV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / PDPV - Předškolní dítě, předškolní vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Pojetí dítěte a dětství v historii.2. Východiska, trendy, charakteristika preprimárního vzdělávání. Seznámení se specifiky, cíli, záměry, obsahem, podmínkami, prostředky pro vzdělávání dítěte ve věku do nástupu do povinného vzdělávání.3. Teorie, vývoj, dělení hry, realizace cílů Rámcového vzdělávacího programu ve spontánní a řízené hře. Hra jako diagnostický prostředek. Učení se dítěte v preprimárním věku.4. Úloha komunikace a rozvoje řeči v sociálním styku u dítěte v preprimárním věku. Význam citového přístupu k dítěti. Profesionál v situaci interakce a komunikace s dítětem předškolního věku, takt, respekt a odpovědnost k dětské osobnosti v sociálním kontaktu s ní, kompetence, sebereflexe.5. Sociálně formativní působení v kontaktu s osobností dítěte, s dítětem vyžadujícím zvýšenou péči, s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami, s dítětem s odloženým povinným vzděláváním i s dítětem nadaným v době před nástupem do povinného vzdělávání. Problémy adaptace, integrace do věkové heterogenních a homogenních sociálních skupin a profesionálovy možnosti pomoci dítěti při navazování, popř. upevňování a rozvoji sociálního vztahu s dítětem. Význam této pomoci pro rozvoj osobnosti dítěte a její rozvoj.6. Úloha instituce pro dítě v preprimárním věku, význam jejího klímatu. Význam motivace.7. Otázka přístupu profesionálního pracovníka k rodině dítěte předškolního věku jako celku, k rodičům jako jednotlivcům, hlediska posuzování úlohy rodičů v rozvoji dítěte, profesionální evaluace reálné vzdělanosti a vychovatelnosti dítěte v předškolním věku aktuálního domácího prostředí (pro státní instituce).8. Problematika základních mezinárodní a národních dokumentům, jež se týkají jejich budoucí profesionální práce s dítětem předškolního věku a rodiny, dokumenty využitelné v práci sociálního pracovníka (Úmluva o právech dítěte, Deklarace práv dítěte, zákon o rodině, Ústava, Listina základních práv a svobod, Deklarace lidských práv, Charta rodičů.Semináře :9. seminář v učebně:Reflexe a sebereflexe vlastních dosavadních zkušeností se setkání s dítětem v preprimárním věku, s jeho výchovou v rodině. Vlastní prožitky, zážitky ze své výchovy v dětství, popř. z prvotního setkání s mateřskou školou v roli dítěte v preprimárním věku (na základě níže uvedených seminárních úkolů).Blokově:10.Seznamte se s institucí MŠ. Seznamte se s dětmi. Po vzájemné domluvě si každý vyberte jedno dítě, nejlépe za doprovodu dítěte se seznamte s jeho značkou, místem v šatně, umývárně, ve třídě, v přezouvárně. Pokuste se s vybraným dítětem navázat komunikaci. Promyslete si dopředu více možností, použijte k motivaci různé prostředky. Připravte si témata rozhovoru, promyslete možnosti jeho vedení a rozvíjení. Po hospitaci společný seminář s rozborem.11.Pozorujte projevy vámi vybraného dítěte v oblasti kognitivní, emoční, volní, somaticko-pohybové, temperamentové, psychomotorické, sociální, projevy já. Po hospitaci společný seminář a rozborem.12.Pozorujte děti při hře a dalších činnostech, zaznamenávejte jejich projevy a rozeberte příčiny, proč se takto v dané situaci chovají. Postihněte vznik, vývoj a vyvrcholení hry ve skupině dětí, popište vztahy a role, které ve skupině vznikly v průběhu hry a jak se vyvíjely. Pozorujte a popište zapojení vašeho dítěte do herních činností. Kterých her se účastní samo, kam je případně pozváno jiným dítětem, jakou má úlohu, jak dlouho při hře vydrží, jak a čím hru obohatí, se kterými dětmi si hraje? Jak komunikuje s ostatními dětmi? Umí slovně argumentovat, oslovit kamaráda, požádat o hračku, vyjádřit názor? Po hospitaci společný seminář.13. Interakční seminář - aktuální problémy edukace a sociální práce s dítětem v preprimárním věku.

Získané způsobilosti

Student zná možnosti vzdělávání, výchovy a sociální práce s dítětem ve věku před nástupem do poviného vzdělávání, získal poznatky o dítěti specifikovaného věku, je schopen na základě získaných informací podávat odpovědné návrhy k rozvoji dítěte jako o individuální osobnosti a vyjadřovat se v ohledu své práce k závažným vzdělávacím, či sociálním, výchovným, právním, popř. dalším tématům, které se dítěte uvedeného věku dotýkají.

Literatura

GILLBERG, CH. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-201-7.SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-368-4.MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují?. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8.MATĚJČEK, Z. Co, jak a kdy ve výchově dětí. Praha: Portál, 1999. HAUSEROVÁ-SCHÖNEROVÁ, I. Děti potřebují prarodiče. Praha : Portál, 1994. ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D a H, 2002. ISBN 80-903579-0-3.ROGGE, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN, 1988. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.MIŠURCOVÁ, V. a kol. Hra a hračka v životě dítěte. praha. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. EYR, L., EYR, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 1994. DEISSLER, H. H. Každý začátek v mateřské škole je těžký. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-010-3.HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.KOPŘIVA, P. Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Kroměříž : Spirála, 1996. ISBN 80-901873-2-3.ŠEBEL . Neklidné dítě a jeho výchova. praha, 1990. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.SAGI, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.ŠULOVÁ, L., ZAOCHE-G.CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.DALEROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne!. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-9.DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-86189-00-7.DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5.BURKOVIČOVÁ, R. Vstup do otázek vědy o výchově. (distanční text). Ostrava : PdF, 2002. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha: SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.MÁDROVÁ, E. Zkuste být dítětem. praha, 1998. TOMÁŠOVÁ, Alexandra. Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-231-9.

Požadavky

zpracování seminární práce (10 b)1-2 strany textu (10 b), 3-4 strany textu (20 b) = celkem 40 b za vypravování seminární práceodevzdání v řádném termínu (10 b)povinně absolvovat obě hospitace v MŠ (20 b) (2 x 10 bodů) za každou nepřítomnost na praxi (- 10 b) vypracovat strukturovaný (10 b) písemný záznam z hospitace v MŠ (10 b) vypracování záznamu doplněný o vlastní postřehy (10 b) z celkem 50 b za účast a správné vypracování záznamu z hospitace pravidelná účast ve výuce 10 bStudenti budou hodnoceni podle součtu bodů (40 b za zpracování seminární práce + 50 b za zpracovaný hospitační záznam + 10 b za účast ve výuce):100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře = započteno70 - 51 bodů dobře0 - 50 bodů nevyhověl = nezapočteno

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.