Předmět Srovnávací pedagogika (KPD / 22ROV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 22ROV - Srovnávací pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Srovnávací pedagogika, její předmět, informační zdroje.2. Vzdělávací systémy vybraných zemí (zvl. edukačně vyspělých evropských zemí - skandinávské státy, Nizozemí).3. Sekundární školství ve vybraných evropských zemích - struktura a trendy vývoje.4. Kurikulum - problémy a trendy v současných evropských školských systémech.5. Učitelské povolání a příprava učitelů ve vybraných evropských zemích.6. Mezinárodní srovnávací výzkumy evaluace vzdělávání (zejména vzdělávacích výsledků žáků - PISA, TIMSS apod.).
Získané způsobilosti
Student získá:- znalost konkrétních pedagogických jevů v různých zemích a schopnost srovnávat vzdělávací systémy,- kritický náhled na české školství a představu o základních trendech ve vývoji v zahraničí.
Literatura
Štverák, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 1997. PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha : Portál, 2006. VÁŇOVÁ, M. Úvod do srovnávací pedagogiky. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2005. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha : Portál, 1999. BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. Ježková, V., Walterová, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : PF UK, Centrum evropských studií, 1997. Klíčové údaje o vysokém školství 2007. Praha : ÚIV, 2008. Klíčové údaje o vzdělávání v Evropě. Praha : ÚIV, 2007. NEZVALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích. Olomouc : UP, 1998. ISBN 80-7067-796-1.VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998.
Požadavky
- Student předloží k zápočtu studii srovnávající vybraný školský systém s českou soustavou nebo srovnávající vybraný pedagogický jev ve více zemích. Příklady témat prací: postavení učitelů; příprava učitelů; další vzdělávání učitelů; vzdělávání a sociální stratifikace; jednotná škola nebo selektivní vzdělávání; odborné nebo všeobecné vzdělávání; interkulturní faktory ve vzdělávání; výuka cizích jazyků; výuka přírodních věd; výchova k občanství a ultikulturní V; informační technologie ve vzdělávání; obsah vzdělávání na určitém stupni školy; výsledky žáků aj. : 30 bodů.- Písemný test v rozsahu základní publikace PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika, úspěšnost 70 %: 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno
Garant
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.