Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Pedagogika a psychologie (KPD / 22ZZK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 22ZZK - SZZ - Pedagogika a psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "Pedagogika pro navazující magisterské studium učitelství (NMgr.)";Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogické a školní psychologie - Studium - Okruhy otázek k SZZ na katedře pedagogické a školní psychologie - "Psychologie pro 2. a 3. stupeň NMgr. studium").Základní tematické okruhy (pedagogika):1. Pedagogika a její předmět2. Základní pedagogické kategorie3. Výzkumné metody pedagogiky4. Pedagogická interakce a komunikace5. Výuka jako systém6. Škola jako instituce pro řízenou edukace7. Osobnost učitele8. Tvořivost v práci učitele9. Příprava učitele na výuku10. Osobnost žáka11. Pedagogická diagnostika žáka12. Žák se specifickými vzdělávacími potřebami13. Cíle vzdělávání a učební úlohy14. Kurikulum15. Kurikulární dokumenty16. Metody výuky17. Organizační formy výuky.18. Materiálně didaktické prostředky19. Motivace a hodnocení žáka ve výuce20. Alternativní vzdělávání21. Mravní výchova a kázeň v edukaci22. Metody výchovy23. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka24. Sociálně patologické jevy25. Výchova v rodiněZákladní tematické okruhy (psychologie):1. Psychologie v práci učitele2. Periodizace duševního vývoje3. Dítě v období mladšího školního věku4. Období dospívání5. Socializace osobnosti6. Jedinec v sociální skupině7. Člověk v sociálním kontaktu8. Komunikace9. Kognitivní procesy10. Psychologie učení11. Motivace ve výchovné a vzdělávací činnosti12. Emoce a učení13. Osobnost učitele14. Psychologie výchovy15. Psychologie zdraví

Získané způsobilosti

Zkouška je uzavřením navazujícího magisterského studia v oblasti pedagogiko-psychologické přípravy, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2006. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : TRITON, 2004. STERNBERG, R. L. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J., JANÍK, T. ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.ĎURIČ, L, GRÁC, J. ŠTEFANOVIČ, J. Pedagogická psychologie. Bratislava : Jaspis, 1998. DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. Pedagogická psychologie - A. Olomouc : PdF UP, 1998. DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. Pedagogická psychologie - B. Olomouc : PdF UP, 2001. ČÁP J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2004. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2007. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Olomouc : UP, 2003. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2003. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci (Pedagogická diagnostika žiaka). Bratislava : Práca, 1999. RAKOUŠOVÁ, A. Integrace obsahu vyučování. Praha : Grada, 2009. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada2008. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení kllíčových kompetencí žáků. Praha : Portál, 2009. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2008. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : UP, 2004. ATKINSONOVÁ, R. L. a kol. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003. ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících. Brno : Paido, 2000. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Portál, 2002. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 2001. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2001. VAŠINA, B. Psychologie zdraví. Ostrava : PdF OU, 2008. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1999. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2002. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha : Grada, 2009. ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. Učitelé a zdraví I. - V. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 1998. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. HRABAL, V. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psycholoogie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 2001. PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, T. Pozornost, motivace, relaxace. Praha : Portál, 1999. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc : UP, 2003. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2003. HARTL, T., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2002. SMÉKAL, V. Psychologie osobnosti. Brno : Barrister - Principal, 2002. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 2004. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2006. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2004. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha : Grada, 2002. PAULÍK, K. Základy psychologie. Ostrava : FF OU, 2003. MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava : PdF OU, 2003.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat znalost teoretických poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.