Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí (KPD / 2DIPR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2DIPR - Obecná didaktika s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; sebereflexe - metody a techniky; učitelovo pojetí výuky.3. Osobnost žáka ve výuce. Roviny rozvoje žáka; učební styly žáků, jazykový kód, rozvoj žákovského sebepojetí. Nadaný a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka.8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení.10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.12. Příprava učitele na výuku; pedagogická diagnostika a didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází).13. Kázeň; školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.

Získané způsobilosti

- znalost klíčových didaktických kategorií, termínů a pojmů,- schopnost formulovat cíl výuky (v kognitivní, afektivní i psychomotorické doméně),- schopnost formulovat učební úlohy,- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny,- dovednost posoudit a zhodnotit pozorované hodiny (náslechy) z hlediska didaktické teorie,- dovednost didakticky zpracovat a analyzovat učivo,- získání diagnostické, sociálně-komunikativní a projektové kompetence.

Literatura

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.PRŮCHA, J. Učitel. (Současné poznatky o profesi). Praha : Portál, 2002. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. PASCH, M.a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E.. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7367-118-2.BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.

Požadavky

- Student v průběhu semestru vypracuje 10 analýz vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na ZŠ nebo SŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání seminárního úkolu.- Ke zkoušce student prostuduje a písemně zpracuje 2 monografie s didaktickou problematikou.- Podmínkou připuštění k ústní zkoušce je úspěšné zvládnutí znalostního testu (úspěšnost 70 %).Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Bc. Martina Rozsypalová