Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a praxe školního kurikula (KPD / 2KURI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2KURI - Teorie a praxe školního kurikula, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu kurikulum. Formy existence kurikula; projektované, implementované a dosažené kurikulum (model IEA). Vztah k pojmům obsah vzdělání a učivo. Formální, neformální a skryté kurikulum.2. Teorie kurikula. Filozofické teorie, empirické a praktické směry. Zprostředkující a vstřícný model kurikula.3. Kurikulum projektované v dokumentech školské politiky a vzdělávací praxe. Národní kurikulum. Vzdělávací programy. Tradiční dokumenty - učební plány a osnovy.4. Trendy ve vývoji kurikula v evropských zemích; čas a obsah vzdělávání.5. Tvorba kurikula - základní postupy a modely (projekt vyučovacích předmětů, projekt core curriculum, projekt činností; obsahová a operační dimenze kurikula, Tylerův princip konstrukce kurikula). Úloha rámcových vzdělávacích programů a vznik školních vzdělávacích programů.6. Učebnice jako tzv. potencionálně implementované kurikulum, její funkce, struktura. Vlastnosti "dobré" učebnice. Výběr učebnice jako činnost učitele. Kritéria výběru.

Získané způsobilosti

Student získá:- dovednost podílet se na vytváření kurikula pro vlastní školu,- znalost současných kurikulárních dokumentů,- dovednost hodnotit a vybírat učebnice pro výuku.

Literatura

SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : OU, 2007. ISBN 9788073684126.PRŮCHA, J. Kurikulum: obsah školní edukace. In Moderní pedagogika. s. 235-268. Praha : Portál, 2002. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.Rámcové vzdělávací programy odborného vzdělávání. Dostupné na WWW: http://www.nuov.cz/. Praha : NÚOV, 2007. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [on line] Dostupné na WWW: http://www.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf. Praha : VÚP, 2007. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. Curriculum Journal. vyd. Routledge. Journal of Curriculum Studies. vyd. Taylor and Francis. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. Školství na křižovatce. Praha : ÚIV, 1998. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století. Praha : ÚIV, 1997.

Požadavky

- Zpracování tematického celku z vlastního aprobačního předmětu z hlediska klíčových kompetencí žáka nebo z hlediska průřezových témat rámcového vzdělávacího programu.- Skupinová nebo párová analýza 2 paralelních učebnic podle předložené metodiky.Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - Vědomostní test v rozsahu učiva předmětu (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.