Předmět Teorie a praxe školního kurikula (KPD / 2KURK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2KURK - Teorie a praxe školního kurikula, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení pojmu kurikulum. Formy/roviny existence kurikula. Vztah k pojmům obsah vzdělání a učivo. Formální, neformální a skryté kurikulum.2. Teorie kurikula - kurikulum minulosti a současnosti, filozofické koncepce kurikula, empirické a praktické směry. Zprostředkující a vstřícný model kurikula.3. Kurikulum projektované v dokumentech školské politiky a vzdělávací praxe - národní kurikulum, Bílá kniha, tradiční dokumenty (učební plány a učební osnovy), moderní dokumenty (vzdělávací standardy a vzdělávací programy).4. Podstata současné kurikulární reformy v ČR. Přednosti a případná úskalí. Implementace reformy.5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a pro gymnázia - klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a obory. Charakteristika průřezových témat, rámcovýučební plán. Struktura a obsah školního vzdělávacího programu.6. Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání - vybrané pedagogické obory (Pedagogické lyceum, Pedagogika volného času, Předškolní a mimoškolní pedagogika, Pedagogika pro asistenty ve školství). Klíčové kompetence, odborné kompetence, průřezová témata, kurikulární rámce pro oblast odborného pedagogického vzdělávání.7. Tvorba kurikula - základní postupy a modely (projekt vyučovacích předmětů, projekt core curriculum, obsahová a operační dimenze kurikula, Tylerův princip konstrukce kurikula).8. Učebnice - podstata, vymezení pojmu, druhy školních didaktických textů. Funkce učebnice, základní strukturní prvky učebnice. Současné učebnice středoškolské pedagogiky.9. Metody analýz učebnic v praxi. Vlastnosti "dobré" učebnice. Obtížnost učebnice a její měření, přehlednost učebnice (prostředky makrostrukturace a mikrostrukturace), hodnocení obrazového materiálu v učebnici (vztah text - obraz, funkce obrazového materiálu), základní typy učebních úloh v učebnici.
Získané způsobilosti
Student získá:- znalost platných školských kurikulárních dokumentů.- znalost základních teorií kurikula.- dovednost vytvářet kurikulum pro vlastní školu.- dovednost odborně analyzovat a hodnotit učebnice.
Literatura
PRŮCHA, J. Kurikulum: obsah školní edukace. In Moderní pedagogika. s. 235-268. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Pedagogické lyceum. Praha : MŠMT ČR, 2010. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. GROMNICA, R. Kapitoly z pedagogiky pro střední školy. Ostrava : Montanex, 2010. ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro střední školy. Beroun : Machart, 2011. Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání. [online]. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2010). [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Požadavky
- Rozpracování vybraného tematického celku některého pedagogického oboru středního odborného vzdělávání na základě výsledků vzdělávání a učiva vymezeného v příslušném RVP z hlediska klíčových kompetencí žáka nebo z hlediska průřezových témat. - Skupinová nebo párová analýza konkrétních vlastností učebnice Pedagogiky podle předložené metodiky.Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - Vědomostní test v rozsahu učiva předmětu (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
Garant
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.