Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nadaní žáci (KPD / 2NADZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2NADZ - Nadaní žáci, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojmy talent a nadání z historického a současného pohledu.2. Definice, modely a koncepce nadání, inteligence, tvořivost, Gaussova křivka hodnot IQ v současné populaci.3. Vliv dědičnosti a prostředí na nadání.4. Identifikace nadaných žáků.5. Charakteristické projevy nadaných žáků ve třídě.6. Specifické přístupy učitele k nadaným žákům, vzdělávací potřeby nadaných žáků.7. Sociálně-emocionální problémy nadaných dětí.8. Příprava učitele na vyučovací hodinu, ve které je přítomen nadaný žák.9. Inkluze nadaného žáka v tradičním třídním kolektivu z pohledu pedagogické praxe.10. Nácvik pedagogických dovedností pro práci s nadanými žáky - praktické použití aktivizujících vyučovacích metod, tvorba materiálů pro nadané žáky, tvorba IVP pro nadaného žáka.

Získané způsobilosti

Student si osvojí:- dovednost identifikovat nadaného žáka, - znalost specifik nadaných žáků a zvládnutí odpovídajících pedagogických přístupů, - schopnost vytvořit IVP pro nadaného žáka, - znalost aktivizujících vyučovacích metod pro nadané žáky, - schopnost využít přítomnosti nadaného žáka pro zvýšení efektivity edukačních činností,- dovednost vhodně použít přiměřené vyučovací metody, aktivizující a motivující nadané žáky, - schopnost zvládnout přítomnost nadaného žáka ve třídě a přizpůsobit výukové strategie jeho potřebám (s ohledem na cíl výuky).

Literatura

LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.MÖNKS, F. J., YPENBURGOVÁ, I. H. Nadané dítě. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.LANDAU, E. Odvaha k nadání. 1.vydání, 164 s. Praha : Nakladatelství Akropolis s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.ŠKRABÁNKOVÁ, J., ŠŤÁVA, J., JANDA, M., NOVOTNÁ, M., KUBIŠTOVÁ, I. Praktická příručka pro učitele o práci s talentovanými žáky na středních školách. Brno : Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu, 2010. ISBN 978-80-254-8122-6.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. SACKS, O. Antropoložka na Marsu. Sedm paradoxních příběhů. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0635-2.HAYDEN, T. L. Spratek. Příběh dítěte, které nikdo nemiloval. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-375-8.DALRYMPLE, T. Život na dně. Světový názor, který vytváří spodinu společnosti. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1337-7.MACKINTOSH, N. J. IQ a inteligence. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-9489.BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.SÍTNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.ŠKRABÁNKOVÁ, J. Návrh vybraných pravidel pro učitele nadaných žáků. Výstup VZ MSM 0021622443: Speciální potřeby žáků v kontextu RVP pro základní vzdělávání. Brno : Masarykova univerzita, 2010. ŠKRABÁNKOVÁ, J. Pedagogické přístupy k nadaným žákům (Se zaměřením na vzdělávání nadaných žáků v přírodovědných předmětech.). In ŠIMONÍK, O. (ed.). Vzdělávání nadaných žáků. Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5349-6.

Požadavky

Student se aktivně účastní seminářů, diskutuje nad vybranými tématy.Student zpracuje seminární práci/projekt na individuálně zvolené téma:1. Kazuistika nadaného žáka s návrhem na jeho intervenci.2. Mapování projevů nadaného žáka v kolektivu třídy.3. Zpracování přípravy na vyučovací hodinu, ve které je přítomen nadaný žák (libovolné téma).4. Vytvoření portfolia pro nadaného žáka s návrhy na jeho individuální aktivity z libovolného studijního oboru (hlavolamy, křížovky, rébusy).Poznámka: Student si může téma práce zvolit dle oblasti svého zájmu, což je přínosné jak pro něho samotného, tak pro ostatní posluchače. "Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočtenoStudent projekt představí individuálním výstupem na semináři.

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.