Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPD / 2OBDD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2OBDD - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Přehled didaktických koncepcí a jejich aplikace.2. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.3. Příprava učitele na výuku; didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází).4. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.5. Vyučovací strategie I. - organizační formy výuky. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.6. Vyučovací strategie II. - vyučovací metody, klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka.7. Řízení výuky I. - motivace žáků. Základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Vybrané teorie motivace k učení.8. Řízení výuky II. - vytváření a udržování kázně ve výuce, školní kázeň - metody a strategie; podpora spolupracujícího chování žáků.9. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.11. Evaluace výuky, sebereflexe v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení.12. Alternativní výuka (waldorfská škola ad.).

Získané způsobilosti

- způsobilost studenta projektovat, realizovat a evaluovat výuku,- znalost základních didaktických kategorií,- dovednost formulovat cíle výuky,- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách,- dovednost posoudit pozorované hodiny z hlediska didaktických teorií,- kompetence diagnostická a sociálně-komunikativní,- zná základy alternativních směrů ve výuce.

Literatura

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.PRŮCHA, J. Učitel. (Současné poznatky o profesi). Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, 2003. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. Capel, S., Leask, M., Turner, T. Learning to Teach in the Secondary School. (A Companion to School Experience). 4th edition. London and New York: Routledge, 2005. PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, T. Pozornost, motivace, relaxace. Praha : Portál, 1999. MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : PdF MU, 1998. ISBN 80-210-1880-1.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. Shelton Mayes, A. Moon, B. Teaching and Learning in the Secondary School. London and New York: Routledge, 2005. FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.

Požadavky

Student v průběhu semestru vypracuje analýzy 10 vyučovacích hodin na základě protokolů z vlastního pozorování v hodinách na SŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu. Student prostuduje a ke zkoušce písemně zpracuje 2 monografie, zaměřené na konkrétní didaktický problém. Předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu. U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky."Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.