Předmět Obecná didaktika (KPD / 2OBDK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2OBDK - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.2. Osobnost učitele. Změny v postavení učitele v současné škole. Profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; učitelovo pojetí výuky.3. Osobnost žáka ve výuce. Funkce žáka v procesu výuky; učební styly žáků a přístupy žáků k učení. Nadaný žák a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.4. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitelev jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.5. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace k učení (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb).6. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.7. Projektování výuky a příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází. Tři kroky při přípravě, typy příprav, časové rozvržení.
Získané způsobilosti
Student získá:- znalost hodnotících postupů ve výuce;- znalost nejdůležitějších současných teorií motivace k učení;- znalost výukových metod podporujících tvořivost žáků;- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny,- dovednost analyzovat a hodnotit pozorované vyučovací hodiny z hlediska didaktické teorie,- dovednost diagnostikovat přístupy žáků k učení;- dovednost diagnostikovat tvořivé prvky ve výuce;- dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých forem a metod hodnocení ve výuce;- dovednost vysvětlit podstatu současné kurikulární reformy v ČR;schopnost porozumět některým konkrétním problémům výuky, reflektovat je (viz okruhy) a stavět svá rozhodnutí ve výukové praxi na dobrém teoretickém základě;- kompetence, diagnostické, intervenční a psychodidaktické.
Literatura
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2008. SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., VOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2009. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.
Požadavky
- Student v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na střední škole a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu.- Student zpracuje přípravu na 1 vyučovací hodinu předmětu Pedagogika, založenou na didaktické analýze učiva a zahrnující časové rozvržení činností žáků a učitele.- Předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu (úspěšnost 70 %).Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů. - U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
Garant
doc. PhDr. Josef Malach, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Malach, CSc.Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.