Předmět Strategie výuky (KPD / 2STRV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2STRV - Strategie výuky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Příprava učitele na hodinu, projektování výuky, organizační a komunikační kompetence učitele.2. Organizační formy výuky, typy, možnosti použití ve vyučovací jednotce, pozitivní stránky a limity použití. Organizace výuky v alternativním školství.3. Skupinová výuka - pravidla pro sestavování skupin, skupiny tvořené formálně a neformálně, práce ve skupině kruhové, paralelní, hvězdicové. Homogenní a heterogenní skupiny.4. Možnosti využití skupinové práce ve výuce - praktické aplikace, vedení práce žáků, způsob kontroly.5. Metody výuky. Kategorizace metod dle J. Maňáka a I. J. Lernera. Práce se slovními monologickými a dialogickými metodami.6. Problémové metody. Metody podporující tvořivé myšlení - problémový výklad, brainstorming, snow ball, metoda černých skříněk.7. Aktivizující metody - metoda hraní rolí, situační metody, case study.8. Projektové vyučování a samostatné práce. Projektové metody, zásady zadávání projektů, možnosti použití ve výuce.9. Nácvik pedagogických dovedností - praktické použití metod, limity užití.10. Učení z textu a vyhledávání informací. Samostudium a zadávání domácích úkolů.
Získané způsobilosti
- dovednost řídit a koordinovat činnosti ve výuce,- znalost kategorizace výukových metod (Maňák, Lerner) a jejich charakteristik,- schopnost posoudit pozitiva a limity konkrétních metod výuky,- znalost aktivizujících a tvořivých metod výuky,- schopnost aplikace aktivizujících, tvořivých a problémových metod ve vlastní výukové hodině (tematickém celku),- dovednost vhodně použít metodu výuky v návaznosti na organizační formu výuku,- schopnost vybrat a přizpůsobit výukovou metodu s ohledem na cíl výuky.
Literatura
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc : Hanex, 2007. MALACH, J. Efektivní metody ve vzdělávání dospělých - studijní opora k DIS vzdělávání. 72 s. Ostrava : PdF OU, 2003. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2001.
Požadavky
Student se aktivně účastní seminářů.Student v průběhu semestru písemně zpracuje projekt, ve kterém navrhne výuku zvoleného učebního tématu s využitím konkrétní problémové metody. Dále zpracuje návrh činnosti (učebního obsahu) pro práci ve skupinách (popř. dalších organizačních formách výuky). Oba projekty pak modelově realizuje přímo v semináři.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů (alespoň 80% aktivní účasti na seminářích = 50 bodů, provedený cvičný výstup = 40 bodů, odevzdaný koncept = 10 bodů). Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
Mgr. Iva Červenková, Ph.D.