Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Pedagogika (KPD / 2SZKP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2SZKP - SZZ - Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "KPD/2SZKP - Pedagogika pro obor Učitelství pedagogiky (NMgr.)"Přehled okruhů:a) Teoretické a metodologické základy pedagogiky1. Pedagogika jako věda.2. Filozofie výchovy.3. Hlavní filozofické směry ve 20. století.4. Paradigmatické rámce v současné pedagogice.5. Výchova a vzdělávání jako filozofický problém.6. Soudobé teorie vzdělávání.7. Reformní pedagogika, alternativní vzdělávací teorie.8. Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.9. Sociální prostředí. Socializační činitelé.10. Současná rodina jako primární socializační prostředí.11. Koncepce morálního formování.12. Speciální pedagogika - disciplíny, předmět.13. Srovnávací pedagogika - předmět, současné trendy ve školství v EU a OECD.14. Vzdělávací systémy vybraných zemí, sekundární školství.15. Pedagogický výzkum - typy, plánování.16. Výzkumné problémy, druhy a východiska.17. Metody pedagogického výzkumu.b) Obecná didaktika a didaktika pedagogiky1. Didaktika, její předmět a pojetí.2. Školská soustava v ČR.3. Tvořivý učitel - osobnost učitele, fáze ve vývoji, tvořivost v práci učitele.4. Profese učitele - specifika, změny, profesní kompetence, autorita.5. Příprava učitele na výuku.6. Kurikulum jako obsah vzdělávání.7. Kurikulární dokumenty.8. Cíle výuky, učební úlohy.9. Metody výuky.10. Organizační formy výuky.11. Materiálně didaktické prostředky.12. Edukační technologie.13. Motivace žáka ve výuce.14. Hodnocení žáka ve výuce - funkce, formy hodnocení.15. Metody hodnocení žáka.16. Výuka pedagogiky na různých typech středních škol - koncepce a obsah předmětu.17. Metody a organizační formy výuky pedagogiky na středních školách.18. Andragogika jako vědní disciplína; specifika cílů, obsahu, metod a forem vzdělávání dospělých.c) Pedagogická evaluace, řízení a vzdělávací politika1. Evaluace - předmět, metodologický základ, základní kategorie.2. Evaluace vstupů v procesu vzdělávání.3. Evaluace vzdělávacích výsledků.4. Hodnocení učebnic a učebních pomůcek.5. Hodnocení řízení školy a kultury školy.6. Kompletní zpráva z autoevaluace a externí evaluace.7. Pedagogická diagnostika žáka.8. Cíl, obsah a přístupy pedagogické diagnostiky.9. Diagnostika školního výkonu. Klasifikace a hodnocení ve výuce.10. Didaktický test.11. Prevence a diagnostika sociálně patologických jevů ve školských zařízeních.12. Žák se specifickými vzdělávacími potřebami.13. Speciálně pedagogická diagnostika.14. Vzdělávací politika - předmět, úkoly, význam.15. Vzdělávací reformy v ČR od 90. let 20. st. do současnosti.16. Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR.17. Politika a strategie celoživotního učení.18. Evaluace vzdělávání v mezinárodním pojetí. Mezinárodní srovnávací výzkumy.

Získané způsobilosti

Zkouška je vyvrcholením navazujícího magisterského studia oboru Pedagogika, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

SEBEROVÁ, A., MALČÍK, M. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.VALIŠOVÁ, A., SINGULE, F., VALENTA, J. Didaktika pedagogiky. Praha : SPN, 1990. PALOUŠ, R. K filosofii výchovy. Praha : SPN, 1991. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.MALACH, J. Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-551-5.PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 2003. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha : Portál, 2006. POL, M. Škola v proměnách. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.FEARN, N. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Praha : Portál, 2004. HASS, A. Morální inteligence : jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2008. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2008. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2005. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.ŠTURMA, J. Didaktika pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 1993. KONÍČEK, L., MALČÍK, M., MAŤAŠEJE, H., MAZUROVÁ, V. Evaluace výsledků vzdělávání. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-80-7368-342-9.SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-7368-412-6.MATOUŠEK, O., PALZAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha : Portál, 2010. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha : SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.ŠVEC, V. (ed.). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno : Paido, 2005. PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálně a sociálně narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4.HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2006. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. MALACH, J. Vzdělávací politika a makrořízení školství In MRHAČ, J. A KOL. Pedagogika V. Řízení výchovy a vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-115-0.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z každého ze tří okruhů pedagogiky a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s oborem (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.