Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Psychologie (KPD / 2SZKS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2SZKS - SZZ - Psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "KPD/2SZKS - Psychologie pro obor Učitelství pedagogiky (NMgr.)"Přehled okruhů:1. Psychologie jako vědní obor.2. Metody poznávání duševního života člověka.3. Psychologie osobnosti - definice, cíle, základní pojmy; vývoj a formování osobnosti.4. Motivace a emoce.5. Inteligence, schopnosti, nadání, tvořivost.6. Vývojová psychologie - vymezení; determinace vývoje člověka, vývojové modely a zákonitosti; periodizace.7. Základní vývojové rozdíly.8. Sociální psychologie - vymezení; skupinové jevy; percepce sociální reality; socializace osobnosti.9. Jednotlivec ve skupině - role, pozice a status; psychologie školní třídy.10. Komunikace verbální a neverbální.11. Psychologie učení a neprospěch žáků.12. Motivace v rámci školní práce.13. Podmínky a zatěžující vlivy ve škole.14. Specifické situace při vyučovacím procesu a jejich řešení.15. Motivace žáka/studenta, možnosti zjišťování negativních jevů a práce s konkretizovanými jedinci.16. Řešení krizových situací - krize, krizové stavy, dopad traumatických situací.17. Sociální potřeby dětí a dospívajících.18. Individuální psychoterapie.19. Skupinová psychoterapie a poradenské skupiny.20. Dysfunkční rodina.21. Drogová závislost v dětském věku a v dospívání.22. Psychotická onemocnění, organické poškození centrálního nervového systému.23. Psychopatologie - poruchy psychických funkcí.24. Etiopatogenní faktory vedoucí ke vzniku psychických poruch a chorob.25. Dětské neurotické chování, školní neurózy.26. Přehled poruch osobnosti u dětí a dospívajících.27. Poruchy chování u dětí a dospívajících.

Získané způsobilosti

Zkouška je vyvrcholením studia psychologických disciplín v rámci oboru Učitelství pedagogiky, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.LANGMEIER, J., BALCAR, K., SPITZ, J. Dětská psychoterapie, 3. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-710-7.ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Osobnost a její rozvoj. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-620-8.DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti, 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. et al. Přehled vývojové psychologie. 3. upr. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi, 2. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.ATKINSONOVÁ, R. et al. Psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie, 5. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-639-1.NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.RAUCHFLEISCH, U. Doprovázení a psychoterapie delikventů. Boskovice : Albert, 2000. ISBN 80-85834-83-9.SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení : co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče, a jak to bývá v dospělosti. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-773-7.NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.COOK, P., O´DELL, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-899-7.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita : přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0329-3.SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadlení vědomí a jednání. 3. opr. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2009. ISBN 978-80-87029-62-6.LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1974. BAŠTECKÁ, B. Psychologická encyklopedie : aplikovaná psychologie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-470-0.NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. ISBN 80-7184-803-4.SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.BAŠTECKÁ, B. a kol. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.SVOBODA, J. Texty k inspiraci vyučujícím : zvláště rodinné a sexuální výchovy. Ostrava : Repronis, 2011. ISBN 978-80-7368-918-6.DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.VAŠINA, L. Základy psychopatologie a klinické psychologie. Brno : Institut mezioborových studií, 2008. ISBN 978-80-87182-00-0.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z absolvovaných psychologických disciplín a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích.

Garant

doc. PhDr. Jitka Šimíčková-Čížková, CSc.