Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ Pedagogika (KPD / 2SZPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2SZPP - SZZ Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Student oboru Učitelství pedagogiky vykonává 2 státní závěrečné zkoušky, a to z Pedagogiky (KPD/2SZPP) a z Psychologie pro obor Učitelství pedagogiky (KPD/2SZPS).Aktuální verze rozpracovaných okruhů z Pedagogiky je publikovaná na Portálu OU:Pedagogická fakulta - Katedry - Katedra pedagogiky a andragogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám na KPD - "KPD/2SZPP - Pedagogika pro obor Učitelství pedagogiky (NMgr.)"a) Teoretické a metodologické základy pedagogiky1. Pedagogika jako věda.2. Filozofie a pedagogika, obsah filozofie výchovy.3. Hlavní filozofické směry ve 20. století.4. Vymezení pojmů teorie vzdělávání, strategie vzdělávání, technologie vzdělávání.5. Paradigmatické rámce v současné pedagogice.6. Výchova a vzdělávání jako filosofický problém.7. Soudobé teorie vzdělávání.8. Reformní pedagogika, alternativní vzdělávací teorie.9. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka. Biologické a sociální determinanty vývoje člověka.10. Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.11. Sociální prostředí socializace. Socializační činitelé.12. Současná rodina jako primární socializační prostředí.13. Problematika dysfunkčních rodin. Náhradní rodinná péče.14. Koncepce morálního formování.15. Multikulturní výchova.16. Speciální pedagogika.17. Srovnávací pedagogika.18. Vzdělávací systémy vybraných zemí se zaměřením na tzv. edukačně vyspělé země.19. Pedagogický výzkum.20. Výzkumné problémy, druhy a východiska.21. Metody pedagogického výzkumu.b) Obecná didaktika a didaktika pedagogiky1. Didaktika, její předmět a pojetí.2. Školská soustava v ČR.3. Osobnost žáka.4. Pedagogická diagnostika žáka.5. Tvořivý učitel.6. Profese učitele.7. Příprava učitele na výuku.8. Kurikulum jako obsah vzdělávání.9. Kurikulární dokumenty.10. Cíle výuky, učební úlohy.11. Metody výuky.12. Organizační formy výuky.13. Materiálně didaktické prostředky.14. Motivace a hodnocení žáka ve výuce.15. Výuka pedagogiky na různých typech středních škol, vyšších odborných škol, na základních školách a v rámci celoživotního vzdělávání.16. Andragogika jako vědní disciplína.17. Andragogická didaktika.18. Metody a formy vzdělávání dospělých.c) Pedagogická evaluace, řízení a vzdělávací politika1. Evaluace - předmět, metodologický základ, základní kategorie.2. Evaluace vstupů v procesu vzdělávání.3. Evaluace vzdělávacích výsledků.4. Hodnocení učebnic a učebních pomůcek.5. Hodnocení řízení školy.6. Hodnocení kultury školy.7. Kompletní zpráva z autoevaluace a externí evaluace.8. Evaluace a diagnostika.9. Pedagogická diagnostika.10. Cíl, obsah a přístupy pedagogické diagnostiky.11. Diagnostika školního výkonu. Klasifikace a hodnocení ve výuce.12. Didaktický test.13. Prevence a diagnostika sociálně patologických jevů ve školských zařízeních.14. Speciálně pedagogická diagnostika.15. Žák se specifickými vzdělávacími potřebami.16. Vzdělávací politika.17. Český vzdělávací systém - vzdělávací reformy od 90. let 20. st. do současnosti.18. Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR.19. Politika a strategie celoživotního učení.20. Evaluace vzdělávání v mezinárodním pojetí. Mezinárodní srovnávací výzkumy.

Získané způsobilosti

Zkouška je vyvrcholením studia oboru pedagogika, dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení dovedností v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Požadavky

Student má při ústní státní závěrečné zkoušce prokázat orientaci v teoretických poznatcích z každého ze tří okruhů pedagogiky a dovednost aplikovat tyto poznatky v pedagogických situacích. U zkoušky student předkládá své portfolio - soubor materiálů dokladujících jeho studium a činnosti spojené s pedagogicko-psychologickou přípravou (seznam prostudované odborné literatury vztahující se k výchově, vzdělávání, osobnosti učitele, žáka atd., zpracované seminární práce s relevantní tematikou, protokoly z náslechů ve školách, záznamy o vlastní pedagogické činnosti apod.).

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.