Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vzdělávací politika (KPD / 2VPOL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 2VPOL - Vzdělávací politika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teorie vzdělávací politiky jako subdisciplína věd o edukaci, vzdělávací politika jako předmět zkoumání, úkoly teorie vzdělávací politiky jako vědy, její metodologie, vývoj.2. Základní kategorie teorie vzdělávací politiky a jejich systémové pojetí (principy, aktéři, cyklus, nástroje a hierarchie VP).3. Principy vzdělávací politiky (zvl. princip spravedlivého/rovného přístupu ke vzdělání, princip maximálního rozvíjení potenciálu každého jedince, princip proměny tradiční školy, princip decentralizace a participace sociálních partnerů na rozhodování, princip zvyšování statusu a profesionality pedagogického personálu a zdokonalování vzdělávacích procesů). Historický a komparativní pohled na principy VP.4. Aktéři vzdělávací politiky (zvolení politici na všech úrovních, vč. EU a jejich struktury-parlamenty, zastupitelstva, školská administrativa, učitelé a jejich organizace (vč. odborů), rodiče a jejich organizace, žáci a studenti, příp.jejich organizace, zaměstnavatelé, vzdělávací experti, profesionální asociace a pedagogické iniciativy, církve, média, neziskové organizace).5. Cyklus tvorby a realizace vzdělávací politiky (rozbor stavu vzdělávací soustavy a plánování jejího rozvoje, rozhodování, realizace, vyhodnocování, )6. Nástroje vzdělávací politiky (plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace a monitorování, vzdělávací reforma). Školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících.7. Hierarchie vzdělávací politiky (od globální po místní; od vize po konkrétní cíle.) Vzdělávací politika globální - dokumenty OSN, UNESCO, OECD a jejich implementace.8. Vzdělávací politika Evropské unie, její dokumenty a realizace. ESF, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, LLP programy.9. Vzdělávací politika České republiky, dokumenty a výsledky.10. Vzdělávací politika krajů a její nástroje a výsledky. Vzdělávací politika na úrovni města a obce. Zřizovatelé škol.11. Vzdělávací politika školy a její praktické naplňování. Projekt rozvoje školy. Školská rada. Škola a její odpovědnost.12. Řízení školy. Modely kvality a řízení kvality školy. Škola v sociálním prostředí.13. Prognóza vývoje teorie vzdělávací politiky, nové dokumenty vzdělávací politiky, analýzy, studie, koncepce.

Získané způsobilosti

Student získá:- Znalosti terminologie z oblasti vzdělávací politiky a řízení systémů vzdělávání a školy a obsahu aktuálních programů rozvoje vzdělávání a jejich priorit.- Dovednosti kriticky analyzovat cíle vzdělávací politiky a nástroje jejich uskutečňování a vyhodnocovat její mnohostranné efekty. Současně také dovednosti připravit elementární projekt rozvoje školy například jako součást dokumentů k výběrovému řízení na obsazení řídící funkce ve škole nebo správním celku. - Kompetenci k podloženému a zodpovědnému rozhodování se v oblasti realizace strategických záměrů školy nebo školství v souladu s aktuální pracovní pozicí absolventa.

Literatura

MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha : SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.POL, M. Škola v proměnách. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.MALACH, J. Vzdělávací politika a makrořízení školství In MRHAČ, J. A KOL. Pedagogika V. Řízení výchovy a vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-115-0.Bílá kniha terciárního vzdělávání. 2009. Dokumenty EUROSATu, Eurydice, Institute for Lifelong Learning (UIL), Centre for Research on Lifelong Learning (CRELL). CEDEFOP ( European Centre for the Development of Vocational Trainig). GRALE (The Global Report on Adult Learning and Education, 2009). 2009. Materiály Educational Policy Institute (EPI). Časopis Educational Policy. Materiály OECD a UNESCO věnované vzdělávací politice. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, 2001, tzv. Bílá kniha. 2001. KUPISIEWICZ, C. Projekty reform edukacyjnych w Polsce. Warszawa : Wyd. naukowe PWN, 2006. ISBN 83-01-14655-9.Strategie celoživotního učení ČR (usnesení č. 761 ze dne 11. července 2007) a její Implementační plán. 2009. Výroční zprávy MŠMT, krajů, škol. Využití širokých možností učení se a vzdělávání dospělých pro uskutečnitelnou budoucnost - Belémský rámec pro aktivity. VESELÝ, A. Konceptuální rámec pro analýzu vztahů vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis Scholae, 2011. Materiály Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. MŠMT, 2009. ILLICH I. Odškolnění společnosti. Praha : SLON, 2001. ISBN 80-85850-96-6.

Požadavky

Student v průběhu semestru vypracuje seminární práci v rozsahu do 10 stran textu, kromě příloh, ve které provede analýzu stavu vzdělávání na vybrané úrovni a na základě zjištění navrhne strategii změny s využitím všech komponent předmětem formované kompetence v oblasti vzdělávací politiky, včetně finanční rozvahy. Svůj návrh prezentuje a obhajuje před ostatními studenty.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

PaedDr. Tomáš Boudadoc. PhDr. Josef Malach, CSc.