Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Andro-didaktika (KPD / 33AAD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33AAD - Andro-didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět androdidaktiky a charakteristika základních kategorií2. Teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?3. Motivace, zájem, zkušenosti - podíl na zvýšení efektivity edukace dospělého ve vztahu i k periodizaci věku účastníka4. Řízení, organizace a fáze edukačního procesu; formální a procesuální stránka výuky5. Cíle VD; nová paradigma učení (vyhledávání poznatků, selektování, interiorizace, exteriorizace)6. Obsah - stanovení obsahu učiva; základní, doplňkové učivo informace/kompetence, zručnosti; učebnice, studijní opory, učební konzervy na různých technických nosičích7. Metody vzdělávání (akroamatické, heuristické, tréninkové), m. učení, sebevzdělávání, prověřování, kontroly, diagnostiky, hodnocení - s důrazem na participaci účastníka8. Organizační formy výuky - plenární, skupinové, individuální9. Edukační technologie a pomůcky; příprava dospělých účastníků na samostatné osvojování učiva10. Lektor dospělých - kompetence, způsobilost - vliv na efektivnost edukace dospělých, odbornost, tvořivost, komunikativnost, pedagogický takt?11. Účastník edukace/sebeedukace - vstupní, průběžná a výstupní hodnota osobnosti, včetně docility12. Androdidaktické principy13. Tvorba učebných projektů, programů - komplexní didaktický přístup (učební cíl, obsah, učební plány, osnovy (lineární, cyklické/rámcové, podrobné), rozvrh hodin, lektorské a technické zabezpečení, učební prostory, relaxační prostory, diagnostický program a kontrola učebního procesu (zjištění efektivnosti - "přidané hodnoty"), vyhodnocení?

Získané způsobilosti

- způsobilost pracovat s primární a sekundární literaturou (i v cizím jazyku) včetně simulací- schopnost orientace v pojmech, které se vztahují k teorii a praxi edukace dospělých- schopnosti určit základní znaky a podstatu odborného textu; způsobilost argumentovat- schopnost kriticky interpretovat jednotlivé složky odborného textu- schopnost citovat, odkazovat tak, aby to odpovídalo soudobé citační normě a etice oboru- schopnost formulovat a veřejně na semináři prezentovat - způsobilost připravit písemnou analýzu vybraného odborného textu, - způsobilost připravit simulační rámcové náměty a vykonávací edukační programy pro dospělé

Literatura

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3.MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.CIRBES, M. Didaktika dospělých. 361 s. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5.MALACH, J. Efektivní metody ve vzdělávání dospělých - studijní opora k DIS vzdělávání. 72 s. Ostrava : PdF OU, 2003. BOČKOVÁ ,V.; ŘEHÁK M. Nárys didaktiky dospělých. Olomouc, 1986. KALNICKÝ , J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava, 1994. ISBN 80-7121-062-5.Malach, J. Tvorba projektu vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-942-9.KALNICKÝ, J. a výpočtová technika při vzdelávaní vedúcich pracovníkov. In Učební pomůcky. 4/1988 s.62-63. KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. 88 s. Bratislava: ÚVa VPK, 1988. KALNICKÝ, J. Hospitačná činnosť v podnikovej výchove. 77 s. Bratislava: ÚVPR, 1984. KALNICKÝ, J. Metodika aktivizujúcich metód. 146 s. Bratislava: ÚVVPK, 1987. Kalnický, J. Vyučovacie metódy I. 77 s. Bratislava: ÚVPR, 1987. Kalnický, J. Vyučovacie metódy II. 68 s. Bratislava: ÚVPR, 1988. Kalnický, J. Vyučovacie metódy III. 56 s. Bratislava: ÚVPR, 1988. Kalnický, J. Brainstorming. In Glosary of Adult Learning in Europe. s. 149-150. Amersfoort: P.Federighi & EC Programme Socrates, 1998. HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. 72 s. Praha: SA, 1967. LINHART, J. Proces a struktura lidského učení. 488 s. Praha: Academia, 1972. MASOPUST, P. Televizní výuka. 151 s. Praha: SPN, 1974. NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. 2. ed. 257 p. London, New York: Routledge Tailor & Francis Group, 2006. ISBN 0415365252.Řehák, M. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dospělých. 199 s. Praha: SPN, 1974.

Požadavky

Studenti jsou povinni na bázi průběžně prostudované odborné literatury aktivně participovat na seminárních úkolech, včetně úkolů vyplývajících ze studijní opory pro distanční část studia (přes web-site OU). K zápočtu zpracují seminární práci (zadání obdrží od vyučujícího) ve které se zaměří jednak na teoretické ale i aplikační zvládnutí problematiky edukačního procesu u dospělých. Rozsah práce - 8 normo-stran. Studenti mají možnost kromě osobních i e-mailových konzultací. Seminární práce je přístupovou podmínkou k vykonání testu. Musí být odevzdána vyučujícímu nejpozději týden před zápočtovým týdnem. Studenti absolvují i závěrečný test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených položek). V závěrečném testu musí studenti dosáhnout minimálně 75% bodů ze všech položek.

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.doc. PhDr. Josef Malach, CSc.