Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategie a politika CŽU (KPD / 33ACZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33ACZ - Strategie a politika CŽU, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení základních pojmů.2. Charakteristika a genealogie myšlenky vzdělávání jako doprovodu celého průběhu života - formování konceptu permanentního vzdělávání3. Teoreticko-metodologický základ současného konceptu celoživotního učení4. Nové možnosti (formy - open-systémy, distance-systémy, podporné komponenty - edukační technologie) a trendy rozšíření přístupu ke vzdělání5. Subjekty CŽU - účastníci, lektoři, organizátoři, stát, nadnárodní společenství a organizace6. Objektivní potřeba politiky CŽU (kontextová analýza) - pokrok ve vědách a pracovních technologiích, exploze informací, flexibilní příprava zaměstnanců - umocňování docility, růst individualizace a globalizace života, zvyšování úrovně lidského života, prodlužování absolutního věku člověka, etc.7. Identifikace hýbatelů - nové edukační paradigma, průnik participační didaktiky do všech stupňů edukační soustavy, vzdělání jako investice/jako zboží8. Významné obecné faktory - komponenty efektivnosti provádění konceptu CŽU (uznávání, propustnost, rovný přístup, funkční gramotnost, sociální partnerství, stimulace poptávky, kvalita, poradenství)9. Klíčové kompetence a dovednosti osobnosti zítřka -v komparaci cílových představ/realizace ze 70. let 20. st. a dneška10. Návrhy pro rozvoj CŽU v oblasti vzdělávání počátečního (všeobecné, odborné), terciárního a dalšího11. Antropogogické pojetí CŽU jako báze efektivní konceptualizace andragogiky12. CŽU pro 21. století ve strategických dokumentech - nadnárodních /národních / regionálních / institucionálních:- Závěry Mezinárodní konference UNESCO o vzdělávání dospělých v Hamburku 1997. Praha: MŠMT, 1998.- Memorandum o celoživotním učení Evropské komise. Praha: MŠMT, 2000.- Zprávy o plnění Lisabonského procesu. Praha: MŠMT, 2000, 2004.- Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá Kniha. Praha: MŠMT, 2001.- Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Praha: ÚV ČR, 2003. 72 s. ISBN 80-86734-02-1.- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy MSK. Ostrava: MSK, 2003.- Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007.- (vzorová) koncepce (vybrané) učící se organizace13. Provázanost strategie CŽU a operačních programů ČR pro 2007-2013: Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Lidské zdroje a zaměstnanost

Získané způsobilosti

- způsobilost pracovat s primární a sekundární literaturou (i v cizím jazyku) včetně strategických materiálů - v souvislosti zejména se simulací prognózování edukačního vývoje a provázaností na operační programy ČR pro 1. polovinu 21.st.- schopnost orientace v pojmech, které se vztahují k analýze odborného textu; - schopnosti určit základní znaky a podstatu odborného textu; způsobilost argumentovat- schopnost kriticky interpretovat jednotlivé složky odborného textu- schopnost citovat, odkazovat tak, aby to odpovídalo soudobé citační normě a etice oboru- schopnost formulovat a veřejně na semináři prezentovat - způsobilost připravit písemnou analýzu vybraného odborného textu, včetně námětů na prognostickou simulaci

Literatura

FRANC, O. Aktuální problémy celoživotního vzdělávání. 136 s. Praha : ÚŠI, 1980. KALNICKÝ, J. Aktuálnosť celoživotného vzdelávania, s.26-28. Národná osveta 2/1994, 1994. KALNICKÝ, J. Aktuálnost filozofie celoživotního učení. In KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. s. 6-24. Ostrava : PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.MALACH, J. Celoživotní učení. Ostrava : PdF OU, 2006. TITMUS, C. J. (ed.). Lifelong Education for Adults. An International Handbook. 590 s. Oxford, NY, etc.: Pergamon Press, 1989. ISBN 0-80-030851-1.Memorandum o celoživotním učení Evropské komise. Praha : MŠMT, 2000. WAIN, K. Philosophy of Lifelong Education. London, 1987. WALKLIN, L. Teaching and Learning in Further and Adult Education. Cheltenham : Nelson Thornes, 2005. ISBN 0-7487-0145-1.KALNICKÝ, J. Adult Education Experience in the CSFR. In Adult Education and the social Exchange with Special Empasis to the Role of Adult Education by Reduction of the Unemployment. s. 132-139. Bělehrad : Council of Europe, Beograd University, 1990. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment I. In Osvetová práca 9/1990, s. 11-13. Bratislava, 1990. KALNICKÝ, J. Celoživotné vzdelávanie a manažment II. In Osvetová práca 10/1990, s. 9-12. Bratislava, 1990. Global Reports of the UNESCO International Conferences on Adult Education in Hamburg in Elsinor 1949, Montreal 1961, Tokyo 1973, Paris 1985, Hamburg 1997, and Belem 2009;. KLEGA, V. Idea celoživotní výchovy. In KLEGA, V. a kol. Základní problémy výchovy a vzdělávání dospělých, s. 7-10. Olomouc : Univ. Palackého, 1977. SUCHODOLSKI, B. Lifelong Education at the Gross-roads. In CROPLEY, A.J. (ed.) Lifelong Education. A Stock-taking, pp. 36-49. Hamburg : UNESCO Institute for Education, 1979. HUSEN, T. (ed.). Schooling in Modern European Society. Oxford - New York : Pergamonn Press, 1992. KULICH, J. Situácie a trendy celoživotnej výchovy a celoživotního učenia na prelome tisícročí. In Vzdelávanie dospelých III. 2/1998. s. 11-24. 1998. SKALKA, J. a kol. Výchova a vzdělávání dospělých v kontextu pedagogiky a celoživotní výchovy. 152 s. Praha : Academia, 1987.

Požadavky

Studenti budou na bázi prostudované odborné literatury aktivně participovat na seminárních úkolech, včetně úkolů vyplývajících ze studijní opory pro distanční část studia (přes web-site OU). K zápočtu zpracují seminární práci - písemný konspekt ze strategických dokumentů k CŽU.Studenti mají možnost kromě osobních i e-mailových konzultací.Seminární práce je přístupovou podmínkou k vykonání testu. Musí být odevzdána vyučujícímu nejpozději týden před zápočtovým týdnem.V závěrečném informativním testu musí student dosáhnout minimálně 51% bodů ze všech položek. Test bude zaměřen na ověření znalostí uvedených v přehledu probírané látky.Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.