Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny edukace (KPD / 33ADE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33ADE - Dějiny edukace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Smysl antické výchovy ve vztahu ke společnosti a jednotlivci. Xenofanes a myšlenka vzdělávání dospělých - Cyropaedie. Sokratovská dialogická metoda v současné edukaci.2. Filozofie T. Akvinského a její vliv na tehdejší výchovu.3. Renesanční pedagogika. Osobnost Francoise Rabelaise a jeho Gargantua a Pantagruel.4. J. A. Komenský a jeho pedagogicko didaktický systém. Komenského pojetí vzdělávání dospělých v Pampaedii.5. J. B. Basedow a jeho odkaz dnešku - filantropismus ve výchově.6. J. J. Rousseau a jeho odkaz dnešku - naturalistická pedagogika.7. Pedagogický systém J.Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti.8. Herbartismus v pedagogice.9. L. N. Tolstoj a jeho "volná" škola.10. Pragmatismus a pozitivizmus v pedagogice - J.Dewey, H. Spencer.11. Reformní pedagogika na počátku 20. století. Příhodovská reforma ve 30.letech u nás (zlínské školství).12. Alternativní pedagogika.13. Vzdělávání dospělých v Čechách v 19. st. a v 1. pol. 20. st. - robotnické spolky, Sokol, Masarykova aktivita, YWCA a YMCA, Baťův systém školy práce ve firmě.

Získané způsobilosti

Student si osvojuje znalost dějin pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, orientuje se v klíčových historických pedagogických spisech a osobnostech, rozvíjí schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje školství a výchovy do současnosti, získává dovednost komparativně zpracovat semestrální práci při správném použití primární a sekundární literatury ke studiu, kriticky pracuje se zištěnými fakty, aplikuje získané vědomosti do současné pedagogické praxe, ovládá základní komunikační a interakční techniky.

Literatura

DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1991. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. CACH, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách II. Praha, 1990. CACH, J., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách III. Praha, 1990. ŠKODA, K. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha : Karolinum, 1996.

Požadavky

1. Aktivní účast na přednáškách.2. Student zpracuje dle pokynu vyučujícího semestrální práci (práce je podmínkou přístupu ke zkoušce) ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (východiskem je studovaná aprobace).3. Vykonání písemné zkoušky, jejíž obsah je tvořen přehledem probírané látky.Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Miriam Prokešová, Ph.D.