Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Andro-edukační diagnostika (KPD / 33AED)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33AED - Andro-edukační diagnostika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vědecké základy a principy pedagogické diagnostiky a její specifika ve vzdělávání dospělých.2. Diagnostika ve vědách a praxi. Roviny pedagogické diagnostiky.3. Diagnostický proces. Druhy a funkce diagnostikování.4. Vstupní diagnostika. Poznávání potřeb klienta jako základní východisko pro přípravu projektu vzdělávání.5. Diagnostika ve vzdělávaní dospělých a její význam pro účastníka a lektora.6. Metody pedagogické diagnostiky. Diagnostické metody ve vzdělávání dospělých. Model hodnocení vzdělávaní D. L. Kirkpatricka.7. Projekty vzdělávacích akcí jako základ jejich efektivity. Didaktická diagnostika ve vzdělávání dospělých. Různé pohledy na efektivitu a výsledky výuky z hlediska účastníků, lektorů, vzdělávacích firem, vysílajících podniků a institucí.8. Andragog jako realizátor diagnostického procesu. Autodiagnostika práce andragoga/učitele.9. Poznávání osobnosti vzdělávaného. Vzdělávaný jako hodnocený subjekt.10. Diagnostika sociálního prostředí, subjektivných podmínek a jiných příčin determinujících úspěch nebo neúspěch účastníků různých forem vzdělávaní.11. Dynamika sociálních vztahů ve skupině vzdělávaných dospělých resp. ve školní třídě.12. Chyby při poznávaní osobnosti vzdělávaného.

Získané způsobilosti

- způsobilost pracovat s primární a sekundární literaturou (i v cizím jazyku) včetně strategických materiálů - v souvislosti zejména se simulací prognózování edukačního vývoje a provázaností na operační programy ČR pro 1. polovinu 21.st.- schopnost orientace v pojmech, které se vztahují k analýze odborného textu; - schopnosti určit základní znaky a podstatu odborného textu; způsobilost argumentovat- schopnost kriticky interpretovat jednotlivé složky odborného textu- schopnost citovat, odkazovat tak, aby to odpovídalo soudobé citační normě a etice oboru- schopnost formulovat a veřejně na semináři prezentovat - způsobilost připravit písemnou analýzu vybraného odborného textu, včetně námětů na prognostickou simulaci

Literatura

MATULČÍK, J. Adragogická diagnostika. In Vzdelávanie dospelých r.9/2004, č. 1. s. 93-94. Bratislava, 2004. KIRKPATRICK, D. L. Another Look at Evaluating Training Programs. Alexandria : ASTD, 1998. PIROHOVÁ, I. Diagnostika v teórii a praxi edukácie dospelých. Prešov : Akcent Print, 2006. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.KALNICKÝ, J. Didakticko-psychologická diagnostika. In Systémová andragogika. s. 126-130. Ostrava : Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.NITKO, A.J. Educational Assessment of Student. Upper Saddle Riwer : Pearson, 2004. WIGGINS, G. Educative assesement: designing assessments to inform and Improve performance. Jossey-Bass: San Francisco, 1998. ISBN 0-7879-0848-7.SCRIVEN, M. Evaluation Thesaurus. 4. vyd. Newbury Park : SAGE Publications, 1991. ISBN 0-8039-43-63-6.PELLEGRINO, J. W., CHUDOWSKY, N., GLASER, R. (ed.). Knowing what Students Know. The science and design of Educational Assessment. Washington, DC : National Academy Press, 2001. OBST, O. Metody pedagogické diagnostiky dospělých. Olomouc : UP, 1983. WALLBERG, H. J., HAERTEL, G. D. The International Encyclopedia of Educational Evaluation. Oxford : Pergamon, 1990. ISBN 0-08-037269-4.PIROHOVÁ, I. Trendy rozvoja andragogickej diagnostiky a jej systematizácie. In Trendy rozvoja andragogiky a jej systemizácie. s. 115-119. Bratislava : Gerlach Print v spolupráci s KA FiF UK, 2006. DIETEL, R.J., HERMAN, J. L., KNUTH, R. A. What Does Research Say About Assessment?. North centrál Regional Educational Laboratory, Oak Brook,USA, 1991. MATULĆÍK, J. Diagnostika vo vzdelávaní a jej význam pre účastníkov a lektora. In Prusáková, a kol. Základy lektorského minima. Bratislava: Akadémia vzdelávania, 1977. KIRKPATRICK, D. L. Evaluating Training Programs. 2nd ed. San Francisco : Berrett Koehler, 1959. WITTING, G. A. Good Practise Guide to Self-Evaluation. Bath : University of Bath, 1989. ISBN 0861970985.PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. MORISSON, K. Planning & accomplishing school-centered evaluation. Norfolk : Peter Frances Publishers, 1993. ISBN 1-870167-27-9.WORTHEM B. R., SANDERS, J. R, FITZPATRICK, J- L. Program evaluatíon. Alternativě Approaches and Practical Guidelines. 2. vyd. New York : Longman, 1997. ISBN 0-8013-0774-0.AIRASIAN, R, W, GULLICKSON, A., R. Teacher Self-Evaluation Tolk it. Corwin Press: California, 1997. ISBN 0803965168.VYT, A. Total quality managament based on self-assessment. 2005. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.

Požadavky

Studenti budou na bázi prostudované odborné literatury aktivně participovat na seminárních úkolech, včetně úkolů vyplývajících ze studijní opory pro distanční část studia (přes web-site OU). K zápočtu zpracují seminární práci - na základě rámcového projektu vzdělávání dospělých pro fiktivního klienta (obdrží od vyučujícího), navrhnou metody hodnocení tohoto projektu. Ve své práci se zaměří jak na potřeby fiktivního klienta, na možnosti měření kvality vstupů a výstupů jednotlivých účastníků tak i na efektivitu samotného projektu vzdělávání. Rozsah práce - 8 normo-stran. Struktura práce:a) Charakteristika klienta/firmy, pro kterého se plánuje projekt vzdělávací akce. b) Možné úpravy, doplňky projektu navrhované vzdělávací akce. c) Návrh metod, obsahu a organizačního provedení vstupní, průběžné i výstupní diagnostiky pro vyhodnocení výsledků vzdělávací akce. Studenti mají možnost kromě osobních i e-mailových konzultací.Seminární práce je přístupovou podmínkou k vykonání testu. Musí být odevzdána vyučujícímu nejpozději týden před zápočtovým týdnem.V závěrečném testu musí student dosáhnout minimálně 75% bodů ze všech položek. Test bude zaměřen na ověření znalostí uvedených v přehledu probírané látky. Pokud student splní výše uvedené požadavky získá 30 bodů. Za zkoušku může získat 0-70 bodů (min. 36 bodů). Body za splněné požadavky a za zkoušku se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Josef Malach, CSc.