Předmět Sociologie výchovy (KPD / 33ASV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPD / 33ASV - Sociologie výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Antropologická a sociologická dimenze výchovy.2. Sociologický přístup k socializaci a výchově.3. Socializace a internalizace.4. Vybrané tradiční a netradiční okruhy problémů sociologie výchovy.5. Sociální, generační a etnická nerovnost ve výchově a vzdělávání. Pierre Bourdieu a koncepce sociálního a kulturního kapitálu ve výchově.6. Fenomény školní socializace: Mocenské vztahy ve výchově. Hidden curriculum. Školní rituály. Latentní a manifestní funkce školy.7. Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.8. Socializace a individualizace ve výchově.9. Basil Bernstein a koncepce omezeného a propracovaného jazykového kódu.10. Rodina jako prostředí socializace kdysi a dnes.11. Změny v rodinné výchově. Změny ve vztazích rodiny a školy.
Získané způsobilosti
Student se bude orientovat především v problematice:Vymezení a vztahů pojmů výchova, vzdělání, vzdělávání, socializace.Nerovností v přístupu ke vzdělávání.Role sociálního a kulturního kapitálu ve výchově.Funkcí a významu školy v moderní společnosti.Významu rodiny a školy v procesech výchovy, vzdělávání a socializace v jejich souběžném působení.
Literatura
KÖVEROVÁ, Š. Sociologia životného cyklu. Bratislava: OZ Sociálna práca, 2003. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.KAISER, A., KAISEROVÁ, R. Učebnica pedagogiky. Bratislava : SPN, 1992. RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno : Masarykova Univerzita, 1991. PROKOP, J. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha : Karolinum, 1993.
Požadavky
Docházka a písemné vypracování průběžných úkolů - odpovědí na předem zadané evokační otázky, které jsou přípravou pro aktivní účast studenta na všech seminářích. Zápočet získává student vypracováním jedné korespondenční úlohy - poznatky z libovolného seminárního tématu správně ilustruje materiálem získaným z masmédií nebo z beletristické literatury.
Garant
Mgr. Bedřich Zapletal
Vyučující
Mgr. Bc. Jiří KroupaMgr. Bedřich Zapletal